| 
						  
					
  | 
					SABRE 
						Et forum for Screenagers 
						 
						Joe Bru Vik (24) er nordmannen bak Sabre,
						en av de mest seriøse nye uavhengige publikasjonene om webproduksjon og nettorientert
						grafisk design. 
						 
						Joe er fra Asker og er egentlig utdannet murer, men har omskolert seg pga. sykdom
						og ble interessert i webdesign etter å ha begynt server/nettverk-utdanning
						på IT-akademiet i Drammen. Han går nå på webdesignlinje om
						kvelden drevet av Westerdals Reklameskole. 
						 
						DZ: Hva fikk deg til å starte Sabre, hva ønsker du med websiten og
						hvilke planer har du for sitens framtid? 
						 
						JBV: Sabre startet jeg som en lekegrind utenfor utdanningen og det kommersielle arbeidet
						mitt. Arbeidstempoet og klientene i det arbeidsmiljøet jeg er en del av gir
						ikke mye rom for å utvikle seg og følge, eller i det minste holde seg
						oppdatert på trendene og programmene. Jeg har en kontinuerlig utvikling på
						siden, og trykker på mine egne grenser ñ først og fremst det tekniske
						ñ fordi utviklingen går relativt raskt. 
						Det gis alt for lite rom til å leke med design og web i norsk reklamebransje.
						I «webstormaktene» USA, Tyskland, Sverige (!) og Japan er det svært
						vanlig å arbeide 4 ganger i uken på kontoret, og en dag tvungen hjemme
						for å leke med hjemmesiden sin. Det er der edgen kommer. Du kan sitte to måneder
						i strekk med nesa langt nede i et imagemap-program på kontoret, for så
						å heve den til neste kunde som smiler og sier han vil ha tunge flasha sider.
						Da er det praktisk å vite hva det er. 
						Etterhvert har jeg ridd av meg litt av begeistringen med tusener av besøkende
						hverdag og 200 mailer hver morgen, og jeg har et oppriktig ønske om å
						kunne skape et forum for grafisk inspirasjon som er... skal vi si europeisk vinklet
						i motsetning til de japanske og amerikanske som finnes. Det som er viktig i fremtiden,
						blir å også fortsatt gi rom for eksponering til de mindre «kjente»
						og bevandrede designerne på Internett. 
						 
						DZ: Har du noen kommentarer til norsk debatt om grafisk design (i f.eks. Grafill/Visuelt
						og debatt om webproduksjon (i f.eks. Veveriet)? Føler du at disse er på
						jordet og du må søke ut internasjonalt og skape noe selv? 
						 
						JBV: Finnes det noen rik norsk webdebatt ? 
						Jeg tror de fleste talentene i norsk webproduksjon går underground. Det som
						finnes av webdebatt i Norge er kommers, og blir raskt uinteressant fordi det er lite
						eksperimentelt og veldig lite lekent. Det er de aspektene som er interessante for
						de unge som bruker mye tid med å leke grafisk på web. Frasen er vanlig,
						men sann ; «Vi er i startgropa». Det er for tidlig å dra på
						seg slipset og løpe på børsen for så å komme tilbake
						og lage debatt rundt byråfusjoner og dynamisk HTML. 
						Mange av de etablerte norske webbyråene leverer i dag ferdigstilte siter som
						ligger langt tilbake for utenlandske konkurrenter som tør leke mer ó og vet
						det. Derfor er også alle ungene som leker underground populære arbeidstakere.
						Jeg tror debatten må finnes på det planet, og den vil ikke eksistere
						på et norsk grunnlag enda. men man skal ikke svartmale heller, og bare måle
						seg med svenskene. Det er veldig mye bra norsk design på gang. 
						 
						DZ: Er det i det hele tatt interessant eller mulig å debattere grafisk design? 
						 
						JBV: Jeg tror det. Det er en bransje hvor det etterhvert jobber veldig mange mennesker,
						og vel så mange har det som hobby. Det er en ny kunstart. Ikke så mange
						står hjemme i stuen og etteraper Odd Nerdrum, men denne designens muligheter
						gir rom for lek hos de fleste med en telefonlinje. Bare se på antall norske
						hobbyhjemmesider. Interessen er ganske stor, og det skaper et miljø. Så
						kan man dypere stille spørsmål om hvorvidt debatten tar en rik og levende
						form. Er det mulig å debattere kunst på et plan hvor det skal rangeres
						eller menes for mye? 
						 
						DZ: Du og Sabre er åpenbart tilstede i et internasjonalt nettverk av mennesker
						som er opptatt av tangerende interesser innen både grafisk design og webpublisering.
						Kan du fortelle litt om hvordan slike nettverk oppstår? (slik at de gamle reklamefolkene
						kan lære knepene :-) 
						 
						JBV: Jeg tenkte mye på det i starten. Det som er det mest sjarmerende med denne
						bransjen, er at du kan finne din egen link på konkurrentens sider. Det er ganske
						unikt. Som om Telia skulle ha telefonnummeret til Tele2 på sine visittkort.
						Det er et miljø der ute, og det er viktig å finne rett vei inn i det.
						Jeg har fått mailer av folk som sier de vil betale penger for et intervju i
						Sabre, slik at de eksponeres for de rette sidene. Rent praktisk så har du en
						form eller en stil som er tiltalende, og som noen synes er så kul at de linker
						den. Du er død på web uten linker. Så er det viktig at de linkene
						igjen blir opptatt av enda «kulere» siter, og slik frem til at på
						de fleste kule sidene er du linket. Toke Nygaard og M. Schmidt har ca 120.000 treff
						på deres webforum www.k10k.net hver eneste dag. Størstedelen kommer
						via hjemmesiders linker, ikke søkemotorer. 
						 
						Det viktige ó det helt unikt viktige ó er at du aldri spør. da kan du bli
						sett på som desperat og påtrengende. Det er nivåer. Sabre er kanskje
						tiende kuleste stedet eller liknende å eksponeres. Det høyeste du kan
						gjøre underground er å lage forsiden til www.shift.jp.org i Japan. Det
						er også ærefullt å listes i Digitalthread, eller omtales i Communication Arts. Utover det er det viktig å delta på
						mailinglister, gjestebøker, bidrag av arbeid og håpe at det verdsettes
						og faller i smak. Det er veldig mye vurdering ut fra det du gjør fysisk, og
						det taler for deg ó for ingen kjenner deg. 
						 
						For «etablissementet» er det også viktig å eksponere seg
						for underground-designmiljøet. Fork Unstable Media, e-media-c, Carbon 14,
						Kioken og Funnygarbage (store, kommersielle selskaper) har alltid følere og
						bidrag til miljøet der. på den måten holder de seg passe funky,
						ser etter talenter, og sørger for at de linkes til mange steder på nettet
						hvor unge går. Ca. 50% av de besøkende på Sabre vil jeg anta aldri
						har åpnet Photoshop. De er ikke designere, men liker å se bra sider jeg
						peker til. 
						 
						Taivas er et stort finsk reklamebyrå
						som har etablert en kreativ avdeling for development & research som heter HEL13. (som faktisk har 666 i sitt telefon-
						og faxnummer!). Disse kommer vi tilbake til med intervju i senere utgave av DEZINE.
						(DZ). 
						 
						DZ: Er dere screenagers egentlig en elitistisk klan som låner estetiske/tekniske/typografiske
						grep til og av hverandre? Eller er det her nyskapningen av visuelle uttrykk er sterkest? 
						 
						JBV: Jeg tror litt av problemet med det jeg nevnte i forrige spørsmål
						er at det blir noen på toppen som vet hva som er kult, eller som ikke aner
						det i det hele tatt, men vet at det neste de legger ut blir etterliknet av alle de
						som titter oppover. Det er betenkelig at, gitt historiens kraftigste verktøy
						for design og formgiving, sitter vi og venter på at en 15 åring fra Finland
						har klippet litt i noen blader fra 1950, så vi vet hva vi skal lage neste gang
						fordi han er «kul». Dette er særlig typografisk og grafisk estetisk.
						Teknologisk er det litt annerledes. 
						Scripter du godt og selvstendig kan du fort bli en som alle tar fra i stedet. Design
						på web er blandet med teknologi, og det er blandingen som gir best resultat.
						Men fordi færre kan scripte godt enn gi form, blir det et hesteløp der. 
						 
						DZ: Har du noen kommentarer til en påstand om at Sabre er med på en
						overfladisk livsstil-hunger-skapende webhype? Er det interessant å vite hva
						slags musikk en webdesigner liker og hva hun gjør på fritiden? Eksempelvis
						www.hoggorm.com sin avdeling for skate-designere...
						Ligger det an til en enda større personfokusering innen webdesign/produksjon
						enn man har tidligere sett i den klassiske designbransjen med eksempelvis Rand, Brody
						og Carson? Og attpåtil med lavere terskel for nyskapning eller kvalitet? 
						 
						JBV: I Norge kan det virke en tanke besynderlig å fritte ut en designer om
						hva han spiser til frokost. Det er jeg enig i. Men gå til USA, hvor firmaer
						som f.eks Imaginary Forces (som har spesialisert seg særlig på åpningsanimasjoner
						til spillefilmer som Seven, Sphere, Mission Impossible etc. Og kuriøst nok
						den animerte grafikken i ørkenreklamefilmen for ROCKY Jeans for et par år
						siden (DZ). Denne spalte har besøkt deres studio i Hollywood og intervju med
						folk derfra) tar en svipptur til Ohio og har show onstage med videokanon og storskjerm,
						skriver autografer og møter tilreisende kolleger som vifter med flagg og løper
						rundt i IF-T-skjorter. Eddie Pak fra www.suction.com kan når som helst legge
						ned sine webprosjekt og leve godt av T-skjortesalg med logoen sin, som selger i større
						antall enn en topp20-låt her i Norge. Amy Franchescini i Futurefarmers har
						med to prosjekter blitt opptatt i San Francisco's Museum of Modern Art, og er kanskje
						den personen du kommer nærmest en helteskikkelse om det er du vil la meg tegne
						et bilde av. Hun mottar omkring 6-700 fanmail hver dag. Da snakker vi ikke om kunder,
						men fans. 
						Likevel, det er interessant å se et intervju med redaktøren av Dagbladet
						også. Jeg kjenner ikke til hvor mange aviser han selger hver dag, men jeg kan
						med sikkerhet fortelle at firmaer som GiantStep i USA har dobbelt så mange
						besøkende på sitt nettsted bare i løpet av arbeidsdagen deres
						ó uten at det nødvendigvis finnes nytt stoff der... Slikt er interessant,
						og det er utfordrende å søke en forklaring på hvordan enkelte
						siter kan få så voldsom oppmerksomhet. 
						 
						Men ó det er klart at det hypes en del. Du har millioner av mennesker over hele verden
						som hiver seg over et nytt medie som tar mye tid og krefter. Det skal deles ut noen
						roser underveis, og da gis det grobunn for siter som Sabre. Et fåtall webdesignere
						har enorm suksess, og de fleste kretser rundt undergrunnarenaen, og klikker. Derfor
						kan det lages fora som Sabre. 
						 
						Jeg er dog ikke med på at kravet til nyskapning automatisk senkes. Å
						arbeide med web gir deg samme sett grafiske regler, bare med mange begrensninger.
						Følger du ikke dem, gir det samme inntrykk som et dårlig designet printprodukt.
						På den annen side gir web den gode scripteren en mulighet til å eksponere
						design som kanskje ikke er like god, fordi script og form går sammen. 
						 
						DZ: Det er åpenbart gode muligheter til raskt å bygge nettverk og
						genuine samarbeid- og jobbkonstellasjoner med en slik presens på nettet. Kan
						du si noe om de kommersielle firmaene som har kontaktet deg og som du jobber for
						nå? Hadde du en nøye plan for dette eller var du overrasket over responsen? 
						 
						Jeg har blitt og blir kontaktet av mange av de kommersielle firmaene på grunnlag
						av Sabre. Men de ligger som regel litt lenger unna enn at jeg kan ta trikken, så
						foreløpig jobber jeg for et firma i Oslo som heter Nustad & Partners.
						Min plan var meget enkel. Jeg fattet stor interesse for webdesignet, og bestemte
						meg raskt for at jeg ville jobbe med det på heltid. Responsen var stor, men
						jeg var veldig bevisst på den arbeidsgiveren jeg ønsket. En som var
						fleksibel nok til å la meg jobbe endel hjemmefra p.g.a angstproblemer, og en
						som kunne se verdien i den enkelte ansattes utvikling. Om man har slitt med angst,
						teller et godt arbeidsmiljø og åpne former veldig mye. 
						Responsen på Sabre var overveldende. En viss ung mann fra Texas ga meg et intervju
						som plutselig fikk 297 mailer til å dumpe i posten min en morgen. det er veldig
						gøy, når du gir mye av deg selv for å skape noe for andre i tillegg
						til deg selv. 
						 
						DZ: Har du noen formening om hvorfor det var kun ETT innsendt norsk bidrag i kategorien
						«best design» til SIME AWARDS 99? 
						 
						JBV: Jeg har kanskje allerede sagt at jeg synes norske webdesignere får for
						lite lov til å leke, de må ta på seg slipset og hilse på
						kunden for fort. Det mangler mye «friskhet» i norske sider. Det kan virke
						som om man nettopp har mestret programmeringen, og at man ikke har edgen til overs
						med å gjøre noe vakkert ut av det. Men SIME awards er en flott forestilling
						med harde konkurrenter fra spesielt Sverige, som er beundringsverdig dyktige i å
						produsere gode byråer. 
						 
						DZ: Er det slik at at grafisk design og GUI (grafisk brukergrensesnitt) blir nedprioritert
						i forhold til fokus på businessløsninger og database/publisering? Er
						dette isåfall fordi grafiske designere har hatt teknologivegring for lenge?
						Er de ikke tilstede i webbransjen? Har designbransjen vært for lite flinke
						til å markedsføre sitt fag som seriøse, strategiske og businessorienterte
						kommunikatører? 
						 
						JBV: Jeg har ikke vært så lenge i bransjen at jeg kan svare fullt på
						akkurat det, men erfaring fra skolen hvor jeg går (med et meget godt reklamebyrå/grafiske
						designere som underviser), var jeg overrasket over at det nesten var ønske
						om å kaste ut datamaskinene. Man underviser delt i design, og delt i programmering
						ó hvilket jeg ser på som synd fordi balansegangen er viktig. Jeg tror teknologifrykten
						sitter i mange gode formgivere, og det synes på mange sider som har fantastiske
						teknologiske løsninger med design som gjør deg nedfor. Men det er uhyre
						vanskelig å gjøre virkelig godt design på web. Iallefall uten
						erfaring fra å eksperimentere. 
						 
						DZ: Har du noen tanker om hvordan det er å kombinere noe du gjør
						av eget initiativ som ikke er direkte kommersielt med vanlig kommersiell jobbing? 
						 
						JBV: jeg bestemte meg for lenge siden at jeg ikke ville tjene penger på Sabre.
						Men som det sikkert går frem av det jeg har snakket om, er dette viktig fordi
						den gir meg mulighet til å utvikle meg 
						 
						DZ: Jeg er forundret over at så mange grafiske designere undervurderer muligheten
						for sin personlige rolle/språk og nærmest fraskriver seg ansvar og underlegger
						seg fullstendig kunden. Tror du ikke det er sunt med et vekselbruk mellom streng
						kommersialisme og personlige uttrykksbehov som tradisjonelt er forbundet med kunst
						eller egenpublisering? Kan man lære gode arbeidsmetoder og hurtighet av det
						kommersielle og hente rekreasjon/nyskapning og ektehet av det ikke-kommersielle?
						Man kan aldri fake en reell troverdighet, det viser all erfaring fra markedsføring
						og reklame... (eh... dessverre kan man det hehe...) OK, alle er vel enige om at man
						er ganske lam hvis man syns Stimorol og Extra-reklamene er superheftige samtidig
						som Flat Eric holder vann... ihvertfall for en stund. 
						 
						JBV: 100% enig. Det er frustrerende å være designer, fordi det appellerer
						direkte til følelsene rundt smak/behag. En kunde kan faktisk totalt ødelegge
						et design ved å overstyre formgiveren. Jeg tror det er viktig å ta ansvaret
						med å forklare at design er et fag, og et viktig fag, og at det finnes formuttrykk
						som er egnet fremfor ikke-egnede.  
						 
						DZ: Det skjer åpenbart en desentralisering og demokratisering av evnen til
						publisering ved webbaserte magasiner som Sabre. Jeg la merke til at både Microsoft
						Magazine Norge og Adobe Magazine Europe legger ned sine papirversjoner nå.
						Fra neste nummer er de kun på web. Det har lenge vært populært
						å le av det papirløse samfunn, være skeptiske til handel/transaksjoner
						på nett og avanserte mobile tjenester har vært fiksjon. Blir de gamle
						grafiske designere «de nye arbeidsløse typografene?» Det er isåfall
						kanskje trist at teknologien igjen skal få en mer avgjørende rolle enn
						fagkunnskapen i forhold til håndverk, kommunikasjon og estetiske aspekter. 
						 
						JBV: Jeg tror ikke så mye på dramatikken ved det papirløse samfunn.
						Det er de samme menneskene som vil lese på skjerm, samme antall, og det blir
						ikke overflødige typografer. Det er naturlig å måtte belage seg
						på en omstrukturering av arbeidet, men etterhvert som weben blir mer generøs
						på båndbredde vil ikke ekspertisen bli overflødig i så stor
						grad som mange frykter. jeg tror designhåndverket kan leve godt med den nye
						teknologien, om enn i nye rammer. 
						 
						DZ: Hvor lenge tror du at den lett nostalgiske, men også skjermpraktiske
						bitmap-typografien skal regjere som «state of the art» i websammenheng?
						Vil det segmenteres et skarpt skille mellom print og skjermtypografi? Tror du økt
						bruk av vektorformer (som Flash) på skjerm forandrer denne trenden som har
						vart i 2-3 år nå? 
						 
						JBV: Jeg tror den lever på litt etterbluss akkurat nå, fordi det minimalistiske
						og funksjonelle er veldig in for tiden. Vektorgrafikken og mer båndbredde som
						er på vei åpner for bedre og rikere typografi. HTML som skriftspråk
						finnes ikke om to år. Bare som markeringsspråk. 
						 
						DZ: Hvilken musikk inspirerer deg mest når du jobber for tiden? 
						 
						JBV: oftest drum `n` bass, eksperimentell elektronisk e.l. 
						Men om jeg skal starte et helt nytt prosjekt og trenger kjempeinspirasjon er det
						ofte filmmusikk med strykere. 
						 
						DZ: Og hva gjør du for å holde deg våken når du ringer
						til Japan og USA på natten? Har alle screenagers våknet etter at guaranadrikker
						ble lovlig i Norge ifjor? Vil du skrive under på en underskfriftskampanje for
						legalisering av (DZ-favoritt) Taurinholdige «Red Bull»? 
						 
						JBV: helt klart :-) Red Bull er tingen. Neida, det blir myyye snus og noen flasker
						Cola, men intervjuene er i grunn-regel pr. mail. I USA er de veldig strikte med informasjonsflyten,
						og vil gjerne snakke muntlig med deg. Det er greit, så lenge det er på
						mine døgnpremisser. 
						 
						DZ: Bruker du Levi´s eller Prada? og hva slags joggeskomerker bruker du?
						 
						 
						JBV: De kule designwise gutta skal bare bruke kakibukser med lommer på sida.
						Joggesko minner meg om fysisk aktivitet og gutterale skrik om høyere fart
						i langrennsløypene, så jeg bruker semsket. 
						 
						DZ: Har du laget bitmap-fonten på Sabre sjøl? 
						 
						JBV: Nei, den tror jeg Peter Brun har laget. Den er faktisk gratis å laste
						ned for både PC og Mac og bør duge ihvertfall til minimalistbølgen
						fra Barcelona har lagt seg. 
						 
						DZ: Hvilken bok leste du sist?  
						 
						JBV: Skulle ønske det var Nietsche eller noe, men det var faktisk Ondskan,
						av Jan Guillou. 
						 
						 
						slutt |