| 
					
                
						 
                Britisk/amerikanske TRACEURBANMAGAZINE 
                presenterer tidenes mest potente forside i nr. 23 1999. Designet 
                er ved Starr Foundation og foto ved Dah Len. Dette 
                er «The latin issue > Toward 2000». Et heftig 
                og sexy bilde som verken er sexistisk eller stupid slik vi er 
                vant til på forsiden av livsstilmagasiner for heterofile 
                menn. Dette kan man trygt konsumereÖ Den spanske skuespillerinnen 
                Rosario Dawson er coverstoryen i dette nummer. Logoen og 
                det totale typografiske uttrykket speiler referanser på 
                tvers av kulturer og tidsepoker. Fem farger med sølv som 
                CMYK-support. Hvis noen er ute etter oppskriften på en perfekt 
                bladforside så bare kopiér essensen og manéren 
                i Trace. Blader som dette kan være nyttige for aktører 
                i en norsk reklamebransje som kanskje etterhvert blir tvunget 
                til å venne seg til realiteten av et kulturelt mangfold. 
                En artikkel i den til tider svært oppvakte kristne dagsavisen 
                Vårt Land kliner reklamebransjen litt opp mot veggen 
                i en artikkel 31. juli 99. Ikke-vestlige innvandrere forbruker 
                7,7 milliarder kroner årlig i Norge. Totalt 434 453 personer 
                med utenlandsk bakgrunn bor i Norge, hvorav noe under halvparten 
                kommer fra land utenfor Europa. Reklamefolk som ble intervjuet 
                viser en tildels gammeldags og virkelighetsfjern holdning til 
                å satse spesifikt på minoritetsgrupper. Det er ikke 
                usannsynlig at det kan være både økonomisk 
                smart og etisk riktig å ta nye etniske målgrupper 
                på alvor snart. Fattige og rike ñ vi er alle flittige konsumenter. 
                Ehhh... tilbake til design... Trace har spennende foto og fotografer 
                av den etablerte garde som Ellen von Unwerth. Fet illustrasjon 
                ved Ro-Starr, Shadi & Ssur + Starr Foundation. 
                 
						 
						CRASH er et fransk blad som har en heftig innhold-spread i nummer 8 1999.
						Det ser ut som QuarkXpress thumbnails i cyan med (få) reklamesider krysset
						ut i hvitt. + en knust og ihjelplukket 1,2 gigabyte Quantum Fireball harddisk i farger.
						Disken som er brukt under produksjonen av bladet fram til nummer 7 crashet under
						produksjonenÖ Kanskje de mistet innholdsidene? Art director er Yorgo Tloupas.
						Bladet har de obligatoriske sort/hvitt vektor-tegningene av mobiltelefoner og andre
						populærteknologiske hjelpemidler. Inflasjonen øker fort for denne type
						illustrasjon med tilhørende omfavnelse av Helvetica som brødtekst ispedd
						nygjenvunnede obskuritet-fonter fra syttitallet. Her er selvsagt Cassius-annonser
						og intervju med engelske Les Rythmes Digitales (Jacques Lu Cont). Mest fransk
						elektronisk musikk og noe tildels fine fotoserier med mote og tilogmed en anmeldelse
						av MiniSteadicam for DV-kameraer. Anbefales til alle som syns det er interessant
						med enda et fremmedspråk og til de som gjør Vidar Kleppe-varianten;
						bare blar og ser på bilder.  
						 
						LEVEL er et Narvesen-tilgjengelig engelsk blad som er relativt tiltalende.
						Typisk modernist-typografi a´la Sleeze Nation, men vettugt stoff innen people,
						style, music, film, travel, life, adventure: All things good! Denne spaltes favorittartikler
						i nr. 2 1999 er «Aerosolics anonymous» om Manchester graffiti, og ikke
						minst sidene om F.A.T.
						(Fashion Architechture, Taste).
						F.A.T. er en Londonbasert samarbeidsgruppe av arkitekter, grafiske designere og kunstnere
						som er de ledende eksponentene for noe som kan kalles LAD ART eller LAD
						ARCHTECHTURE. En kombinasjon den provokative holdningen til unge britiske kunstnere
						og bladet LOADED sin enkle sans for humor. F.A.T. er bl.a. kjent for å ha innredet
						lokalene til Amsterdam-reklamebyrået KESSELSKRAMER. Kesselskramer har gjort spennende kampanjer for
						bl.a. NIKE til TOUR DE FRANCE. Lokalet er en gammel kirke med et Baywatch-tårn
						med gullbelagt tak, et russisk cowboy-og-indianer-fort, et redskapsskjul og en fotball-arena.
						I tillegg er lokalet opplyst med plastikk-kaniner. Ingen møbler matcher i
						form eller farge. På tide å forlate den kledelige og kjedelige minimalistiske
						interiørtrygghet, eller hur? F.A.T. er ekstremt forfriskende og bringer levende
						kunst inn i omgivelser som normalt er forbundet med enten rigid kommersialisme eller
						alvorlig selvhøytidelig kunstproteksjonisme. Idéen med Kesselskramers
						hus er at det er behov for andre typer arbeidslokaler enn det tradisjonelle lokalet
						for monoton/repetitive og menneskelig/mekaniske arbeidsoppgaver. Det nye arbeidsstedet
						skal stimulere kreativitet og være en sosial klubb og lekeplass likeså
						mye som en arbeidsplass. Her er et annet eksempel på et av deres «produkter»:
						THE ANTI-OEDIPAL HOUSE: 'They fuck you up, your mum and dad'. Fat proposes
						an anti-oedipal idyll, a suburban house prototype that opposes that ubiquitous architectural
						machine of oedipal repression ñ the typical family dwelling. This house seperates
						the parents from the child, allowing each to indulge their own particular obsessions
						ñ the parents in the arch modernist glass house where they may fulfil their passion
						for dinner parties and obsessive cleanliness while the child lounges in the voluptous
						'mastabatorium', free from the parents repressive gaze. | 
					
               
                 LODOWN 
                  MAG UK er et web-street-skate-aktig printmagasin som tenderer 
                  mot fanzine-estetikk, men er i CMYK og er søtt og inspirerende. 
                  Mye håndtegnet tekst og illustrasjoner. Coolere enn det 
                  meste i den over-kalkulerte trend-bladverdenen. 
                   
                  BEWARE THE CAT er et britisk musikkblad inkl. kurant 
                  CD som har fanzine-estetikk og dreier seg om musikk. Røff 
                  og OK-det ER en fanzine... Vinner ingen designpriser, men er 
                  troverdig med allsidig musikkstoff. 
                Norgesvenn 
                  og exil USA-russer Alexei Tylevich har nylig laget to 
                  innovative In-Store video- kampanjer for DKNY sin sommer- 
                  og høst kolleksjon. Videoene er laget i vertikalt format 
                  for HDTV monitorer satt opp på høykant. Alex gjør 
                  også art direction på en kampanje for klesmerket 
                  Max Studio som inneholder annonser, redesignet logo, 
                  plakater og en touch-screen kiosk.  
                   
                   ABSINTH 
                  er etter 70 års fravær igjen tilgjengelig i Storbritannia 
                  fra 19. januar 1999. Dezine har gjort en liten feltundersøkelse 
                  av den myteomspunnede eleksiren inneholdende 70% ren sprit, 
                  malurt, isop og sitronbalsam, peppermynte og angelica. Den tsjekkiske 
                  absinthen som er tilgjengelig i UK er distribuert av Green 
                  Bohemia. 
                  Kjente kreatører som Ernest Hemingway, Oscar 
                  Wilde, Vincent Van Gogh og Pablo Picasso har 
                  erfart den grønne feens saliggjørende og hallusinogene 
                  stimulans. Dezine benket seg ned med en stk. designkollega og 
                  to stk. norske fotografer på Global Café i Soho 
                  en sommer-mandag og lot det stå til. Vi var svært 
                  spente på om dette ville sparke liv i våre halv-utbrente 
                  kreative evnerÖ Vel, det fungerte jo på et vis. Fnisingen 
                  lå etterhvert løst og den kreative blomstringen 
                  i de grå celler tiltok. Hvorvidt det kom noe eksplisitt 
                  produktivt ut av det er foreløpig noe usikkertÖMen å 
                  spå at absinth er i ferd med bli en millennium-party-trend 
                  er vel en underdrivelse. Nå vet urban-matleie ADér 
                  på Quantel-compositing-tur til London hva som er greia 
                  å imponere elskerinnen med når han kommer hjem! 
                 |