#2 990814

   


Britisk/amerikanske
TRACEURBANMAGAZINE presenterer tidenes mest potente forside i nr. 23 1999. Designet er ved Starr Foundation og foto ved Dah Len. Dette er «The latin issue > Toward 2000». Et heftig og sexy bilde som verken er sexistisk eller stupid slik vi er vant til på forsiden av livsstilmagasiner for heterofile menn. Dette kan man trygt konsumereÖ Den spanske skuespillerinnen Rosario Dawson er coverstoryen i dette nummer. Logoen og det totale typografiske uttrykket speiler referanser på tvers av kulturer og tidsepoker. Fem farger med sølv som CMYK-support. Hvis noen er ute etter oppskriften på en perfekt bladforside så bare kopiér essensen og manéren i Trace. Blader som dette kan være nyttige for aktører i en norsk reklamebransje som kanskje etterhvert blir tvunget til å venne seg til realiteten av et kulturelt mangfold. En artikkel i den til tider svært oppvakte kristne dagsavisen Vårt Land kliner reklamebransjen litt opp mot veggen i en artikkel 31. juli 99. Ikke-vestlige innvandrere forbruker 7,7 milliarder kroner årlig i Norge. Totalt 434 453 personer med utenlandsk bakgrunn bor i Norge, hvorav noe under halvparten kommer fra land utenfor Europa. Reklamefolk som ble intervjuet viser en tildels gammeldags og virkelighetsfjern holdning til å satse spesifikt på minoritetsgrupper. Det er ikke usannsynlig at det kan være både økonomisk smart og etisk riktig å ta nye etniske målgrupper på alvor snart. Fattige og rike ñ vi er alle flittige konsumenter. Ehhh... tilbake til design... Trace har spennende foto og fotografer av den etablerte garde som Ellen von Unwerth. Fet illustrasjon ved Ro-Starr, Shadi & Ssur + Starr Foundation.

CRASH er et fransk blad som har en heftig innhold-spread i nummer 8 1999. Det ser ut som QuarkXpress thumbnails i cyan med (få) reklamesider krysset ut i hvitt. + en knust og ihjelplukket 1,2 gigabyte Quantum Fireball harddisk i farger. Disken som er brukt under produksjonen av bladet fram til nummer 7 crashet under produksjonenÖ Kanskje de mistet innholdsidene? Art director er Yorgo Tloupas. Bladet har de obligatoriske sort/hvitt vektor-tegningene av mobiltelefoner og andre populærteknologiske hjelpemidler. Inflasjonen øker fort for denne type illustrasjon med tilhørende omfavnelse av Helvetica som brødtekst ispedd nygjenvunnede obskuritet-fonter fra syttitallet. Her er selvsagt Cassius-annonser og intervju med engelske Les Rythmes Digitales (Jacques Lu Cont). Mest fransk elektronisk musikk og noe tildels fine fotoserier med mote og tilogmed en anmeldelse av MiniSteadicam for DV-kameraer. Anbefales til alle som syns det er interessant med enda et fremmedspråk og til de som gjør Vidar Kleppe-varianten; bare blar og ser på bilder.

LEVEL er et Narvesen-tilgjengelig engelsk blad som er relativt tiltalende. Typisk modernist-typografi a´la Sleeze Nation, men vettugt stoff innen people, style, music, film, travel, life, adventure: All things good! Denne spaltes favorittartikler i nr. 2 1999 er «Aerosolics anonymous» om Manchester graffiti, og ikke minst sidene om
F.A.T. (Fashion Architechture, Taste). F.A.T. er en Londonbasert samarbeidsgruppe av arkitekter, grafiske designere og kunstnere som er de ledende eksponentene for noe som kan kalles LAD ART eller LAD ARCHTECHTURE. En kombinasjon den provokative holdningen til unge britiske kunstnere og bladet LOADED sin enkle sans for humor. F.A.T. er bl.a. kjent for å ha innredet lokalene til Amsterdam-reklamebyrået KESSELSKRAMER. Kesselskramer har gjort spennende kampanjer for bl.a. NIKE til TOUR DE FRANCE. Lokalet er en gammel kirke med et Baywatch-tårn med gullbelagt tak, et russisk cowboy-og-indianer-fort, et redskapsskjul og en fotball-arena. I tillegg er lokalet opplyst med plastikk-kaniner. Ingen møbler matcher i form eller farge. På tide å forlate den kledelige og kjedelige minimalistiske interiørtrygghet, eller hur? F.A.T. er ekstremt forfriskende og bringer levende kunst inn i omgivelser som normalt er forbundet med enten rigid kommersialisme eller alvorlig selvhøytidelig kunstproteksjonisme. Idéen med Kesselskramers hus er at det er behov for andre typer arbeidslokaler enn det tradisjonelle lokalet for monoton/repetitive og menneskelig/mekaniske arbeidsoppgaver. Det nye arbeidsstedet skal stimulere kreativitet og være en sosial klubb og lekeplass likeså mye som en arbeidsplass. Her er et annet eksempel på et av deres «produkter»: THE ANTI-OEDIPAL HOUSE: 'They fuck you up, your mum and dad'. Fat proposes an anti-oedipal idyll, a suburban house prototype that opposes that ubiquitous architectural machine of oedipal repression ñ the typical family dwelling. This house seperates the parents from the child, allowing each to indulge their own particular obsessions ñ the parents in the arch modernist glass house where they may fulfil their passion for dinner parties and obsessive cleanliness while the child lounges in the voluptous 'mastabatorium', free from the parents repressive gaze.

LODOWN MAG UK er et web-street-skate-aktig printmagasin som tenderer mot fanzine-estetikk, men er i CMYK og er søtt og inspirerende. Mye håndtegnet tekst og illustrasjoner. Coolere enn det meste i den over-kalkulerte trend-bladverdenen.

BEWARE THE CAT er et britisk musikkblad inkl. kurant CD som har fanzine-estetikk og dreier seg om musikk. Røff og OK-det ER en fanzine... Vinner ingen designpriser, men er troverdig med allsidig musikkstoff.

Norgesvenn og exil USA-russer Alexei Tylevich har nylig laget to innovative In-Store video- kampanjer for DKNY sin sommer- og høst kolleksjon. Videoene er laget i vertikalt format for HDTV monitorer satt opp på høykant. Alex gjør også art direction på en kampanje for klesmerket Max Studio som inneholder annonser, redesignet logo, plakater og en touch-screen kiosk.

ABSINTH er etter 70 års fravær igjen tilgjengelig i Storbritannia fra 19. januar 1999. Dezine har gjort en liten feltundersøkelse av den myteomspunnede eleksiren inneholdende 70% ren sprit, malurt, isop og sitronbalsam, peppermynte og angelica. Den tsjekkiske absinthen som er tilgjengelig i UK er distribuert av Green Bohemia. Kjente kreatører som Ernest Hemingway, Oscar Wilde, Vincent Van Gogh og Pablo Picasso har erfart den grønne feens saliggjørende og hallusinogene stimulans. Dezine benket seg ned med en stk. designkollega og to stk. norske fotografer på Global Café i Soho en sommer-mandag og lot det stå til. Vi var svært spente på om dette ville sparke liv i våre halv-utbrente kreative evnerÖ Vel, det fungerte jo på et vis. Fnisingen lå etterhvert løst og den kreative blomstringen i de grå celler tiltok. Hvorvidt det kom noe eksplisitt produktivt ut av det er foreløpig noe usikkertÖMen å spå at absinth er i ferd med bli en millennium-party-trend er vel en underdrivelse. Nå vet urban-matleie ADér på Quantel-compositing-tur til London hva som er greia å imponere elskerinnen med når han kommer hjem!