#2 990814

   

Dezine rapporterer fra den lille nykommeren RUSHES SOHO SHORTS FESTIVAL 99 som gikk av stabelen i London 24-30 juli. Festivalen viste regulære kortfilmer, animerte kortfilmer, musikkvideoer, reklamefilmer og TV-idents og film/TV-titler hovedsaklig av britisk produksjon. Festivalens visningssteder var uformelt spredt rundt på en rekke barer og kafeer i Soho. Dezine tilbrakte fem timer på Mezzo Café en søndag og så hele programmet på små monitorer med tinntallerkenøyne.

ANIMASJON
De animerte filmene på festivalen var ikke spesielt interessante. Høydepunkt var SIX WEEKS IN JUNE (regi: Stuart Hilton, UK). Håndtegnet roadmovie fra amerikanske veier/omgivelser i sort-hvitt tusjstrek. Tegningene er avfotografert på 35 mm og klippet slik at de framstår som om det var en kontinuerlig rull med Super 8, skutt fra bilen i fart. Interessant teknikk og et overbevisende og upretensiøst resultat.

TITLER/IDENTER
Av titler og identer kan nevnes CONVERSE (regi: Jason De Lorme & Lucia Pearcey, UK). THE BOX (regi: Ivor Kayne, UK). (ganske spennende animert typografi). CAR HORN ORCHESTRA (regi: Pete Bishop, India). og ON DIGITAL (dir: Claire, UK). Søt animasjon a´la STREKEN i typografisk tapning.

REKLAMEFILM
Reklamefilmene holdt generell relativt høy standard. NATURE (regi: Didier Canaux, prod: West End Central, UK) lanserte pay-offén: «NATURE, more options than Playstation»!!! Tydeligvis en kamp mellom naturen og kulturen her... GUINNESS (regi: Jonathan Glazer, som gjorde UNKLE sin musikkvideo også, byrå: Abbot Mead Vickers BBDO). MC DONALDS MC RUBY (regi: Steve Reeves, byrå: Leo Burnett, UK). SONY PLAYSTATION DOUBLE LIFE (regi: Frank Budgen, byrå: TBWA). Selvsagt den mer kjente slagordet: «Do not underestimate the power of Playstation». VW POLO SELF DEFENCE (regi: Ringan Ledwidge, byrå: BMP DDB). VIRGIN BASH (regi: Stuart Hilton & Sarah Cox, byrå: WCRS, UK).
«Full of stuff you don´t need». STELLA ARTOIS LOST ORDERS (regi: Jonathan Glazer, byrå: Lowe Howard Spink, UK).


MUSIKKVIDEO
Blant musikkvideoene så var det noen unevnelige talentløse ting (som sikkert var tatt med av bransjepolitiske hensyn) og mye imponerende. En åpenbar glede er selvsagt regissør Chris Cunningham (UK) som sto bak WINDOWLICKER med APHEX TWIN og COME ON MY SELECTOR med SQUAREPUSHER. Førstnevnte video ble vist sensurert med kontinuerlig beeeep-beeeep i de første minuttene. Noe som i usensurert form egentlig er en hysterisk morsom dialog mellom to over-hybris- coole East L.A gangsters i cabriolet, og noen bottom- heavy babes på fortauet. De vet ikke helt hvordan de skal få formulert seg kraftfullt nok. Når Rushes ikke tør å vise den uten med sensur faller credibiliteten dramatisk for festivalen. Videoen for SQUAREPUSHER er en dramatisk historie fra et japansk galehus med slemme og fete voktere med lærhoder og tyrenakke. En kung-fu- sparkende småjente og hundevalpen hennes flykter på en sinnrik måte om natten og tar en grusom hevn. Disse to videoene er pensum for reklamefilmskapere og alle andre som jobber med levende bilder. Kraften og rytmen i den visuelle fortellingen er eksepsjonelt vellykket gjennomført. Begge videoer kan hentes i Real Video format fra
Warp. Cunningham har forøvrig også laget videoen til LEFTFIELD sin nye single AFRIKA SHOX (med Afrika Bambaataa) (som ikke ble vist på denne festivalen). Afrika Shox er fått problemer med ITC (Independent Television Commission) som gjør at videoen kun kan vises mellom 23.00 og 04.00. Handlingen er en svart mann som jages rundt i gatene i New York City og mister bla. diverse lemmer i nærkontakt med biler. (litt vel lik UNKLE-videoen som er omtalt senere i denne artikkelen...) ITC reagerer på FEAR, CAR CRASH, DEATH & DISTURBING IMAGES. Leftfields platelabel sier at videoen er en mørk og humoristisk artistisk satire over «the cult of the shocking video». Vi tar vel ikke mye feil i å anta at denne saken uansett vil virke effektivt promoterende for Leftfields nye utgivelse Rhytm and Stealth. Videoen vises på Channel 4 18 august og kan sees i Real Video hver halvtime om natten på Leftfields website. Leftfield-spillet er laget av James Tindall. Videoen for GEORGE MICHAEL sin sang AS er en imponerende hyperteknisk produksjon som fortjener stor respekt for innovasjon. (regi: Big TV, UK). MASSIVE ATTACK ble presentert med to videoer; ANGEL og TEARDROP som begge opplagt er kledelig bra. (regi: Walter Stern, UK). De blir imidlertid litt for forutsigbare og korrekte, akkurat som musikken. UNKLE sin video RABBIT IN YOUR HEADLIGHTS er Dezine sin store favoritt (regi: Jonathan Glazer, UK). Jeg kan ikke dy meg for å sitere MORRISSEY: «If a double decker bus crashes into us, to die by your side is a heavenly way to die». Handlingen er en halvtomsete uteligger som ensom sjangler mumlende gjennom en trafikkert biltunnell. Han blir med jevne mellomrom plaget, utskjelt og kjørt ned av bilister. Han kommer seg gjentatte ganger på bena og går videre, selv om nærkontaket med bilene blir stadig mer brutal. Til slutt blir han stående uten jakke og samler all sin mentale energi, hever armene til sidene som en korsfestet. Idet bilen treffer ham bakfra blir han stående uskadd og stille triumf-erende og bilen knuses rundt ham. RABBIT IN YOUR HEADLIGHTS er en usedvanlig sterk filmopplevelse og går langt utenpå hva man vanligvis forventer i seriøsitet av en popmusikkpromo. Svenske WHALE sin video for låta CRYING AT AIRPORTS (regi: Ringan Ledwidge, UK) er ekstremt velkomponert og kledelig humoristisk i svensk manér.

KORTFILM
Av ordinære film-film-kortfilmer kan følgende utheves: HAMMERMAN (regi: Andy Shelly, UK). Hvis du er talentløs og mislykkes med one-man-showet Hammerman, vit at du kan ty til et enda sterkere nummer: Chainsaw Man!. DESSERTS (regi: Jeff Stark, UK). Rå liten sak hvor Ewan McGregor absolutt ikke burde spist kaken med fiskekrok i. IN MY DREAMS (regi: Marianne Jenkins, UK). Tips: Ikke kle deg i drag hvis du planlegger å rane en bank, og ikke bruk barnevogn. POCKET (regi: James Pilkington, UK). En genial film om en mann med en sykelig trang til å ha hendene nedi lommene til folk. Man kan trygt si at han gir mer enn han tar. «The dance of the putpockets». SUCKERFISH (regi: Philip John, UK). Tidenes kjipeste jeg-trodde-jeg-fikk-en-rød-glødende-smijernstav-
irompa-men-det-var-bare- en-iskald-ølboks -på-den-ene-rompe-ballen- men-det-føltes- som-en-rødglødende-smijernstav-irompa-scene... Om mannens vanskeligheter med å forstå og takle den krevende kvinnen på tampen av nittitallet. SHUTTLE (regi: The Guard Brothers, UK). Elegant foto og klipp med Jason Flemyng i en av rollene (kjent bl.a. fra LOCK STOCK AND TWO SMOKIN´ BARRELS. MEN: The Guard Brothers faller litt i kategorien «tradisjonelle filmregissører som hengir seg til søkte og pretensiøse historier som absolutt må fortelles med dramaturgisk anal-caffe-latte-teskje». Nei gi oss heller en fet rytmisk musikkvideo, en poengfull reklamefilm eller en teknisk overveldende TV-bumper! Folk som liker Shuttle hater sikkert STAR WARS: THE PHANTOM MENACE. Noe som sannsynligvis er sterke symptomer på at man man har valgt å bli for voksen.