Laurence King Publishing

ISBN 1 85669 164 0
Tekst og design:
Intro ved Adrian Shaunghnessy/Julian House 1999.

I boken ser vi bl.a. arbeider av følgende designere: Vaughan Oliver, Yasanobu Yamashita, P.A. Taylor, Simon Kennedy, Paul Winter/Lab Projects, Peter Saville, Howard Wakenfield/The Apartment, Mark Breslin/State, Paul Kelly/Phantom Industries, Jon Wozencroft/Touch , Intro, Stefan Sagmeister, Hjalti Karlsson, Veronica Oh, Tomato, Fuel, Designers Republic.

The record companies have too little respect for the capacity of the general public to understand lateral design concepts, the consumer´s awareness of ever more complex sales pitches and their ability to interpret fairly abstract advertising strategies are constantly becoming more sophisticated.
Ian Anderson, DR, Emigre 29, 1994.


Radio should drop jewels to the millions craving informationÖ
If not your poison will seep back into you...

Public Enemy
SAMPLER
CONTEMPORARY MUSIC GRAPHICS

Bokomtale

Adrian Shaunghnessy, som er kreativ leder for det Londonbaserte designbyrået Intro har skrevet en informativ analyse av platecoverets tilstand på slutten av nittitallet med perspektiv på den musikkhistoriske utviklingen.
Siden midten av femtitallet har albumcovere vært et unikt utstillingsvindu for radikale visuelle uttrykk, og coverdesignere har nytt en langt større artistisk frihet enn designere som har jobbet med kommersielt sammenlignbare produkter. De første platecoverne lånte tradisjon og stil fra filmplakaten. Vinylomslagets ervervede rolle som stort kunstnerisk lerret møtte motstand når den lille sølvdisken erstattet den sorte vinylen på midten av åttitallet. Dansemusikken og DJ-kulturen har reddet vinylen fra å dø ut, men hovedsaklig har designere måttet venne seg til CDéns attributter. Digipaken og andre bok-relaterte alternativer må oftest vike for den butikkhylle-praktiske Jewel Case-løsningen.
Andre oppkommende trusler for plateomslagets estetiske og kunstneriske verdi er det sterke drivet etter nødvendig økonomisk gevinst i de store plateselskapene. Den engelske coverdesigneren Vaughan Oliver har uttalt at et platecover er en vellykket refleksjon av musikken som er med på å skape en tredje dimensjon som er større en enkeltbestanddelene. Dette synspunktet er ikke akkurat det som driver den kortsiktige og profittstyrte markedsføringstaktikken til mainstream plateselskaper idag. Særlig blant designstudenter og nystartede designere er platebransjen ofte sett på som en kreativ frisone. Dette har til en viss grad vært sant, men denne bransjen har utviser tvert imot store restriksjoner og strenge konvensjoner. Titler og bandnavn bør f.eks. helst stå i øverste venstre område av forsiden. Glamorøse atristportretter foretrekkes framfor grafisk abstraksjon eller visuell eksperimentering. Detaljrike tablåer som Beatles´ Sergeant Pepper´s Lonely Hearts Club Band fra 1967 ville nok ikke vært godtatt idag, både pga. visuell kompleksitet og av kostnadsnivå på produksjon og foto. Internasjonalt brukes det store summer på promotionvideoer med noen ukers varighet, mens budjsettene til platecoveret er forsvinnende lite selv om varigheten i hyllene kan være opptil 20 år. Nå som alle flittige konsumenter snart har erstattet den gamle vinylen med de skinnende diskene (som har en mer begrenset levetid enn vinyl). opplever platebransjen dramatisk økonomisk nedgang. Musikk har heller ikke den samme ideologiske relevansen for mennesker lenger. Et samlet generasjonsopprør er historie, de fleste tabuer overskredet og antallet genrekombinasjoner og stilbrudd har eksplodert og blitt utprøvet. De store selskapene kjemper også mot teknologi-angrepet fra det komsumentstyrte og fremdeles relativt frie Internett.
Har plateselskapene mistet kontakten med den egentlige årsaken til hvorfor man bør gi ut musikk? Har såpeselgerne overtatt for idealistene og musikkelskerne? Har nye band for stort krav til umiddelbar suksess? Hvis platebransjen skal overleve må de innse at de fleste platekjøperne (bortsett fra kanskje de helt unge) handler utifra at de er emosjonelt eller kunstnerisk engasjert av artistene. Musikkelskere er kanskje i en unik posisjon blant komsumenter idet de ser etter, og oppsøker aktivt visuell innovasjon, stil og rett og slett galskap og lekenhet. Framtiden og den egentlige makten er i hendene på de uavhengige selskapene, musikerne og designerne i ytterkantene og underskogen av den kommersielle musikkbransjen.
Det finnes fremdeles vilje og styrke til å brøyte ny visuell mark som igjen kan lede veien for visuell kommunikasjon på andre områder i musikk-kulturen. Dagens sinnsyke platecover-eksperiment er morgendagens reklamekampanje for massemarkedet...
Boken viser status quo på tampen av dette tiåret og vi trenger slettes ikke å surmule. Det har vært laget og lages fremdeles betydningsfull og revolusjonerende artistkampanjer og plateomslag. Sampler har samlet kremen og viser at nyskapende musikk og design er nøye knyttet sammen. Den viser at det er fra subkulturen spiren til forandring av konvensjoner oppstår. La oss glede oss over egenverdien av subkulturen uten å nødvendigvis se oss blinde på det økonomiske potesiale for massekulturen.

Please, la undergrunnen være i fred!
neste artikkel>>