  
						 
						Laurence King Publishing 
						ISBN 1 85669 164 0 
						Tekst og design: Intro ved Adrian Shaunghnessy/Julian
						House 1999. 
						 
						I boken ser vi bl.a. arbeider av følgende designere: Vaughan Oliver, Yasanobu
						Yamashita, P.A. Taylor, Simon Kennedy, Paul Winter/Lab Projects, Peter Saville, Howard
						Wakenfield/The Apartment, Mark Breslin/State, Paul Kelly/Phantom Industries, Jon
						Wozencroft/Touch , Intro, Stefan Sagmeister, Hjalti Karlsson, Veronica Oh, Tomato,
						Fuel, Designers Republic. 
						 
						The
						record companies have too little respect for the capacity of the general public to
						understand lateral design concepts, the consumer´s awareness of ever more complex
						sales pitches and their ability to interpret fairly abstract advertising strategies
						are constantly becoming more sophisticated. 
						Ian Anderson, DR, Emigre 29, 1994. 
						 
						Radio should drop jewels to the millions craving informationÖ 
						If not your poison will seep back into you... 
						Public
						Enemy | 
					SAMPLER 
						CONTEMPORARY MUSIC GRAPHICS 
						Bokomtale 
						 
						Adrian Shaunghnessy, som er kreativ leder for det Londonbaserte designbyrået
						Intro har skrevet en informativ analyse av platecoverets tilstand på slutten
						av nittitallet med perspektiv på den musikkhistoriske utviklingen. 
						Siden midten av femtitallet har albumcovere vært et unikt utstillingsvindu
						for radikale visuelle uttrykk, og coverdesignere har nytt en langt større
						artistisk frihet enn designere som har jobbet med kommersielt sammenlignbare produkter.
						De første platecoverne lånte tradisjon og stil fra filmplakaten. Vinylomslagets
						ervervede rolle som stort kunstnerisk lerret møtte motstand når den
						lille sølvdisken erstattet den sorte vinylen på midten av åttitallet.
						Dansemusikken og DJ-kulturen har reddet vinylen fra å dø ut, men hovedsaklig
						har designere måttet venne seg til CDéns attributter. Digipaken og andre
						bok-relaterte alternativer må oftest vike for den butikkhylle-praktiske Jewel
						Case-løsningen. 
						Andre oppkommende trusler for plateomslagets estetiske og kunstneriske verdi er det
						sterke drivet etter nødvendig økonomisk gevinst i de store plateselskapene.
						Den engelske coverdesigneren Vaughan Oliver har uttalt at et platecover er en vellykket
						refleksjon av musikken som er med på å skape en tredje dimensjon som
						er større en enkeltbestanddelene. Dette synspunktet er ikke akkurat det som
						driver den kortsiktige og profittstyrte markedsføringstaktikken til mainstream
						plateselskaper idag. Særlig blant designstudenter og nystartede designere er
						platebransjen ofte sett på som en kreativ frisone. Dette har til en viss grad
						vært sant, men denne bransjen har utviser tvert imot store restriksjoner og
						strenge konvensjoner. Titler og bandnavn bør f.eks. helst stå i øverste
						venstre område av forsiden. Glamorøse atristportretter foretrekkes framfor
						grafisk abstraksjon eller visuell eksperimentering. Detaljrike tablåer som
						Beatles´ Sergeant Pepper´s Lonely Hearts Club Band fra 1967 ville nok
						ikke vært godtatt idag, både pga. visuell kompleksitet og av kostnadsnivå
						på produksjon og foto. Internasjonalt brukes det store summer på promotionvideoer
						med noen ukers varighet, mens budjsettene til platecoveret er forsvinnende lite selv
						om varigheten i hyllene kan være opptil 20 år. Nå som alle flittige
						konsumenter snart har erstattet den gamle vinylen med de skinnende diskene (som har
						en mer begrenset levetid enn vinyl). opplever platebransjen dramatisk økonomisk
						nedgang. Musikk har heller ikke den samme ideologiske relevansen for mennesker lenger.
						Et samlet generasjonsopprør er historie, de fleste tabuer overskredet og antallet
						genrekombinasjoner og stilbrudd har eksplodert og blitt utprøvet. De store
						selskapene kjemper også mot teknologi-angrepet fra det komsumentstyrte og fremdeles
						relativt frie Internett.  
						Har plateselskapene mistet kontakten med den egentlige årsaken til hvorfor
						man bør gi ut musikk? Har såpeselgerne overtatt for idealistene og musikkelskerne?
						Har nye band for stort krav til umiddelbar suksess? Hvis platebransjen skal overleve
						må de innse at de fleste platekjøperne (bortsett fra kanskje de helt
						unge) handler utifra at de er emosjonelt eller kunstnerisk engasjert av artistene.
						Musikkelskere er kanskje i en unik posisjon blant komsumenter idet de ser etter,
						og oppsøker aktivt visuell innovasjon, stil og rett og slett galskap og lekenhet.
						Framtiden og den egentlige makten er i hendene på de uavhengige selskapene,
						musikerne og designerne i ytterkantene og underskogen av den kommersielle musikkbransjen. 
						Det finnes fremdeles vilje og styrke til å brøyte ny visuell mark som
						igjen kan lede veien for visuell kommunikasjon på andre områder i musikk-kulturen.
						Dagens sinnsyke platecover-eksperiment er morgendagens reklamekampanje for massemarkedet... 
						Boken viser status quo på tampen av dette tiåret og vi trenger slettes
						ikke å surmule. Det har vært laget og lages fremdeles betydningsfull
						og revolusjonerende artistkampanjer og plateomslag. Sampler har samlet kremen og
						viser at nyskapende musikk og design er nøye knyttet sammen. Den viser at
						det er fra subkulturen spiren til forandring av konvensjoner oppstår. La oss
						glede oss over egenverdien av subkulturen uten å nødvendigvis se oss
						blinde på det økonomiske potesiale for massekulturen. 
						 
						Please, la undergrunnen være i fred! |