|
ER STYLE TUTTI ELSEWHERE?
Den hyperaktive og populære Live art/Performance-gruppen Baktruppen
imponerte ved å stelle istand et seriøst graffitti-kunst arrangement
ved navn Style is King 99 i Brenneriveien i Oslo mellom 15 og 17. oktober. Mange
talentfulle norske og internasjonale artister fikk maling på pekefingereen
den helgen: bl.a: Cope2, Wane, Dash, S ebar, Persue, Virus, Bates!, Side, Circle,
Tariq, Goal, Code Rock og Pay Two. Baktruppens egne Groruddalbaserte teaterstykke
Spekt ble fremført og er tatt et steg videre, sier de på deres webside. Videre forklarer de følgende:
The Vaddi is a place like any others, only different. The Vaddi reflects tutti elsewhere,
and all places are reflected in the Vaddi. You haven't got a chance, unless you get
12 meters tall and sparrow as a corpse in the subway, and when you hear the swan
song of the cockroaches, lala television explodes. Me said «Vaddi», kak
Arabian: «dry channel».
When BAK-TRUPPEN tried to seduce the People, they were sent on a dangerous errand
in the world...
hmmm... ja.
Det er imponerende at en så anerkjent kunstnerforsamling som Baktruppen utviser
en så fundamental stakkarslig visuell fremtoning, både i egenproduserte
websider, videografikk og i forestillinger. Er baktruppen i samme situasjon som russisk
pakningsdesign? De får sine kultursubsidier og sitt publikum uansett estetikk?
Blir dette virkelig ansett som cutting edge i kunst/performance-verdenen? Burde noen
si det til dem eller er det bare denne spalte som er på jordet? |