ER STYLE TUTTI ELSEWHERE?

Den hyperaktive og populære Live art/Performance-gruppen Baktruppen imponerte ved å stelle istand et seriøst graffitti-kunst arrangement ved navn Style is King 99 i Brenneriveien i Oslo mellom 15 og 17. oktober. Mange talentfulle norske og internasjonale artister fikk maling på pekefingereen den helgen: bl.a: Cope2, Wane, Dash, S ebar, Persue, Virus, Bates!, Side, Circle, Tariq, Goal, Code Rock og Pay Two. Baktruppens egne Groruddalbaserte teaterstykke Spekt ble fremført og er tatt et steg videre, sier de på deres
webside. Videre forklarer de følgende:

The Vaddi is a place like any others, only different. The Vaddi reflects tutti elsewhere, and all places are reflected in the Vaddi. You haven't got a chance, unless you get 12 meters tall and sparrow as a corpse in the subway, and when you hear the swan song of the cockroaches, lala television explodes. Me said «Vaddi», kak Arabian: «dry channel».

When BAK-TRUPPEN tried to seduce the People, they were sent on a dangerous errand in the world...

hmmm... ja.

Det er imponerende at en så anerkjent kunstnerforsamling som Baktruppen utviser en så fundamental stakkarslig visuell fremtoning, både i egenproduserte websider, videografikk og i forestillinger. Er baktruppen i samme situasjon som russisk pakningsdesign? De får sine kultursubsidier og sitt publikum uansett estetikk? Blir dette virkelig ansett som cutting edge i kunst/performance-verdenen? Burde noen si det til dem eller er det bare denne spalte som er på jordet?
neste artikkel>>