Illustrasjonene
er ikke hentet fra DETOX, men derimot fra to andre prosjekter:
Øynene
fra en poster fra
en forestilling av den svenske gruppen «Teatermaskinen».
Design : Aina
Griffin.
Foto /3D-illustrasjon: Observatoriet ved Jan Alsaker.
Fonter: Joy og Maskin av Aina Griffin.
Hånden er
fra
danseforestillingen
«Joystick» med Demodans,
SubGud, og H.C. Gilje .
Foto /3D-illustrasjon til venstre: Observatoriet,
Design : Aina Griffin
FORTUNE 100
For de som
tror at Luth & Co er oppdatert og har det største utvalget av zeitgeist-designbøker
kan Internetthandel av boken IMG SRC 100 fra japanskeSHIFT anbefales på det
sterkeste. Dezines korrespondent i Milano Eirik Seu Stokkmo melder om fraktpris fra
Tokyo som overgår salgsprisen, men boken er verdt det. I ekte B. E. Ellis-stil
kommer her listen over bokens hypede brands: Funny Garbage, MMSW LABS, 23dreams,
T26, Supershibuya, Superbad, Volumeone, E13, The Designers Republic, Ctrl/Alt/Del,
Heliozilla, Razorfish, Automatic, Day-Dream, Graphic Havoc, David Perry Morrow, Dave
Granvold, TOMATO, DHKY, Futurefarmers, Signalgrau, eBoy, Regularity, Sunshine Design,
Mach 5 Design, Ici la lune, Periscope, Jeeto, O-Matic, Suburbiana, Chman, Alfabag,
JODI, Farmers Manual, Lia, Dextro, Fresh55, Coup, Ideograf, Yoshi Sodeoka, Monica
Wong, Drafus Chow, Timothy Ho, Tom Flemming, Krackdown, BRNR, Charged, Taiyup, Interfere,
Huan Nghiem, Aircrash, Orbit Interactive, Head New Media, Dotmov, Mike Chu, Tina
Frank, Daniel Jenett, Entropy8, Post Tool design, Felix Velarde, Fountain, Fontory,
Slip Studios, Marshmallow, Lots of people in boxes, Joppa, Leri Greer, Fluid, Dylan
Kendle, Softroom, Antirom, Alexander Boxill, Le Mutant, Guerrilla6, Openmind, David
Zack Custer, Kingsley Harris, Tod, Suction, Function (Can, sukk:-), Noram, David
J Weissberg, rm | wdd, Capsule9, Typographic, Moonberry, Printlounge, J-Buyers, Plinko,
DigitalThread, Fork Unstable Media, 52mm, Apartment13, Stylorouge, Buro destruct,
FUTURA2000.
«Jeg
har Glamorama som jeg ikke har begynt på ennå.
Jeg har fått den av min kone og må si jeg gleder
meg til å lese den. Hun vet at jeg liker å lese,
og at boken handler om salg av merkevarer som er noe jeg er
opptatt av.»
Per Nipedal administrerende direktør
Myres Reklamebyrå i Dagens Næringslivs «På
nattbordet» -spalte 10.11.99
«I thought I could organize freedom,
how Scandinavian of me.»
Bjørk
«When you think you´ve got
everything under control, you don´t drive fast enough»
Alain Prost
Sakset fra Lava.
|
THERES
A POISON GOIN ON
DETOX,
en reisende elektronisk kunstutstilling fra Riksutstillinger
åpnet 12. November på Kunstnernes hus i Oslo. Den
skal vandre rundt i landet via Stavanger, Arendal, Kongsberg,
Bergen, Tromsø og Trondheim frem til og med januar 2001.
DETOX er et offisielt Norge
2000
-prosjekt og flere av prosjektene er støttet av Norsk
Kulturråd. DETOX stammer fra ordet detoxify som betyr
renselse og henspeiler på utstillingens kritiske blikk
på det digitale samfunns muligheter og problemer. Til
hvilke ytterligheter kan vi ta teknologien? Til hvilket ekstrem
tar teknologien oss? Følgende kunstutøvere er
med: Jan Skomakerstuen, Kate Pendry, Org, Cybernetes, Genitalia,
Martin Høyem, Knut Mork Skagen, Thomas Kvam/Frode Oldereid,
Kristin Bergaust og Magnus Wallin. DETOX sier at kunst er kjedelig.
Kunstneren har mistet stemmen. Hvordan kan maleren eller billedhuggeren
ta opp kampen med MTVs audiovisuelle orgier. Quakes hurtigskytende
perspektiv og Internetts dynamiske informasjonsvev? Den tradisjonelle
kunsten har tapt sin rolle som kvalifisert meningsytrer i samfunnet.
Men hvem bryr seg? For mer er mer og bedre er bedre. Transformert
av de nye medier blir vår nye digitale hverdag nettopp
det. Kunst er blitt en artig raritet av mer eller mindre håndverksmessig
verdi. Innse det; elektroniske medier har for alltid forandret
måten vi ser og sanser på. DETOX er en kunstnerisk
reaksjon på de nye digitale muligheter, utopier og mareritt.
DETOX bruker det digitale univers som et kreativt rom. Det gir
oss nye verktøy og muligheter til å konstruere
radikalt nye erfaringer. Den nye kunsten erinteraktiv og levende.
Den utstillingsbesøkende blir en deltaker som fullfører
verket. DETOX lager alternative virkeligheter. Utstillingen
setter ikke datamaskinen i fokus, derimot opplevelser av følelsesmessig
og sanselig art.
Skeptikere vil nok si noe slikt som: «Det gjenstår
å se om disse kunstnerne virkelig har kritisk blikk og
kan bidra til å rense mennesker og maskiner. Er dette
keiserens nye kyberdrakt og lekegrind for en «ny»
garde av elitiskiske og pretensiøse digitalkunstnere
som er blitt loset inn i peisvarmen av statlig kunststøtte
og kunsterisk prestisje. Gjemmer de seg (i gjensidig beundring)
bak teknologien som med jevne mellomrom får status som
ny, skummel og utilgjengelig?»
Men denne spalte skal holde seg for god for slik tøvete
kritikk og oppfordrer alle mammontilbedende og Bollywood-vankende
reklamefolk (som tror at kunst er vakre investeringsobjekter
og hører hjemme på veggen) til å gå
mann av huse for en overveldende og fysisk teknologi-renselse.
ALTERNATIVT?
For de som aldri får nok av eteriske new age-hippier
anbefales Den Store Alternativmessen som går av stabelen
i Oslo Spektrum 19-21 oktober. Dezine finner det underholdende
at Alternativt Nettverk i sitt program bruker fonten Chicago,
som er en av systemfontene i datamaskinen fra firmaet som tidligere
hadde fargene ROGBIF i sin fruktlogo. Kjekk-og-grei-guttebladet
for adrenalin- og alkoholsport Ultra Sport genererer nye typografiske
trender i sin forkjærlighet for sin Tolkien-aktige dekorfont.
Man kan undres om de har litt for mye melkesyre og for lite
adrenalin i kroppen når blekka blir designet
Selv
om en avis er gratis trenger den vel ikke være slurvete
produsert?
ITS
REALLY SCARY!
Dezine kan nå avsløre hvordan du kan lage egne
skumle Blah-witch
dukker til å henge i trærne ved bare å laste
ned oppskriften fra Popsicles
website.
Last ned, print ut, klipp papir, kjøp is, spis isen,
legg pinnene i kors, sniff lim, ta dop og vips så er du
oppe og går med heksedyrkelse etc. Enklere enn å
laste ned porno! Til betryggelse for antroposofiske lærere
og andre over-beskyttende mødre så er websiten
merket med egen «safe for kids»-logo og eid av Unilever
som vi kan love passer godt på barna. Dezine har laget
sin
spesiallagede «Scary»-versjon!
DARK
SIDE OF THE SPOON?
Fotograf Bjørn
Opsahl
vakte tydeligvis uro og forskrekkelse i bransjen i forbindelse
med Tinagent sin høstlige promoutsendelse «Sommerminner».
Opsahl hadde inkludert et foto med hender i aksjon med oppvarmet
teskje over en lighterflamme. Følgende disclaimer havnet
på Tinagents
websider
da Leo Burnett og andre byråer lurte på om han hadde
synket sååå dypt: «Nei alle sammen,
modellen på mitt sommerminne-bilde sitter ikke å
lager heroin. Derimot er det den fantastiske drikken Absinth
som mixes med smeltet sukker.
Velbekomme, hilsen Bjørn Opsahl».
Forhåpentligvis er alle berolighet nå, og kreative
mennesker bør jo som vanlig holde seg til verdens mest
kjente og konsumerte merkevare:-)
NO
MORE FLOWERS!
Telenor har nylig lansert to nye webtjenester for mobiltelefonbrukere;
Umbraco
og Zalto.
Ansvarlig person hos byrået som designet og produserte
Umbraco forsøker å sette verdensrekord i ondsinnet
lavpannethet når han finner det for godt å spre
en mail med dette illeluktende budskapet om Zalto: «We
are not responsible for this shit called Zalto... So donít start
laughing... Even if we can be really funny sometimes (tagada-tagada
pom, pom...) If you donít know anything about Zalto... good
for you! This site is supposed to be a bit like Umbraco... but
unfortunately (for Zalto) we did not make it (fortunately for
us cos' if we were involved in such shit I could die right now...)
Have a nice day and don't forget to surf on the most wonderful
site of the all univers (even capt'n Kirk does it): Umbraco
(ok, ok I know, I know... no more flowers!)» Hva captn
Kirk fortrekker vet ikke denne spalte, men etter nærmere
øyesyn er det mest latterlige med disse uttalelsene at
siten for Zalto faktisk er helt utmerket designet, både
visuelt og brukermessig. Mens Umbraco derimot har et inkonsekvent
brukergrensesnitt (som i tillegg ikke fungerer på IE4.5
for Mac), usikker layout, klumpete, avlegse avrundede rektangler,
døll typo og en anstrengt nå-skal-vi-lage-noe-skikkelig-coolt-og-animert-for-ungdom-aura
You ARE fuckin dead man!!!
KERNINGFRI
JUL!
For
de som lurer på hva Emigre sin fontdreie-gudinne Zuzana
Licko gjør på fritiden viser vi disse bildene.
Nye håndlagde og unike keramikk-krukker lanseres på
Emigre sin website
(med bilder) til salg hver uke mellom 8. november og 13. desember.
Finn fram VISA-kortet og vær med å forbedre e-handel-statistikken
for keramikk.
OSLO
FILMFESTIVAL
Norges
beste filmfestival går av stabelen for 9. gang 19-28 november
og er obligatorisk for alle kreative i hovedstaden. Åpningsfilmen
er «Alt om min mor» av Pedro Almodovar og de viser
84 filmer på 165 visninger. Mer info på deres website
og i program aviser rundt på kinoer.
HELSPRØE
BAJASER!
Reklamefilmen
for den friske nye frokostblandingen Bajas viser en fyr
som sitter ved et ruralt frokostbord og «liksompromper»
med den ene hånden under armen, mens den andre armen pumper
opp og ned. Hans helsprøe «Onkel» (nudge
nudge
) sitter til slutt sammen med ham og gjør
det samme. Er det politisk ukorrekt å opplyse om at fonten
som logoen er basert på opprinnelig er laget for å
promotere en homseklubb i Chicago? Den heter forøvrig
Fast Girls, er designet av Patric King og kan kjøpes
hos Thirstype
«The
customer can count on us to synergistically promote timely content
while continuing to authoritatively facilitate market-driven
products.»
«We strive to interactively provide access to seven-habits-conforming
services so that we may endeavor to enthusiastically coordinate
long-term high-impact paradigms to exceed customer expectations.»
«It is our mission to enthusiastically network mission-critical
methods of empowerment for 100% customer satisfaction.»
«Our challenge is to efficiently engineer ethical services
in order to proactively foster interdependent materials because
that is what the customer expects.»
Catberts
Mission Statement Generator
(takk Trond:-)
|