|  
                   
						Illustrasjonene
						er ikke hentet fra DETOX, men derimot fra to andre prosjekter: 
						
                Øynene 
                  fra en poster fra 
                  en forestilling av den svenske gruppen «Teatermaskinen». 
						Design : Aina
						Griffin. 
						Foto /3D-illustrasjon: Observatoriet ved Jan Alsaker. 
						Fonter: Joy og Maskin av Aina Griffin. 
						 
                  Hånden er 
                  fra 
						danseforestillingen 
						«Joystick» med Demodans, 
						SubGud, og H.C. Gilje . 
						Foto /3D-illustrasjon til venstre: Observatoriet, 
						Design : Aina Griffin 
						
                  
                  FORTUNE 100  
						For de som
						tror at Luth & Co er oppdatert og har det største utvalget av zeitgeist-designbøker
						kan Internetthandel av boken IMG SRC 100 fra japanskeSHIFT anbefales på det
						sterkeste. Dezines korrespondent i Milano Eirik Seu Stokkmo melder om fraktpris fra
						Tokyo som overgår salgsprisen, men boken er verdt det. I ekte B. E. Ellis-stil
						kommer her listen over bokens hypede brands: Funny Garbage, MMSW LABS, 23dreams,
						T26, Supershibuya, Superbad, Volumeone, E13, The Designers Republic, Ctrl/Alt/Del,
						Heliozilla, Razorfish, Automatic, Day-Dream, Graphic Havoc, David Perry Morrow, Dave
						Granvold, TOMATO, DHKY, Futurefarmers, Signalgrau, eBoy, Regularity, Sunshine Design,
						Mach 5 Design, Ici la lune, Periscope, Jeeto, O-Matic, Suburbiana, Chman, Alfabag,
						JODI, Farmers Manual, Lia, Dextro, Fresh55, Coup, Ideograf, Yoshi Sodeoka, Monica
						Wong, Drafus Chow, Timothy Ho, Tom Flemming, Krackdown, BRNR, Charged, Taiyup, Interfere,
						Huan Nghiem, Aircrash, Orbit Interactive, Head New Media, Dotmov, Mike Chu, Tina
						Frank, Daniel Jenett, Entropy8, Post Tool design, Felix Velarde, Fountain, Fontory,
						Slip Studios, Marshmallow, Lots of people in boxes, Joppa, Leri Greer, Fluid, Dylan
						Kendle, Softroom, Antirom, Alexander Boxill, Le Mutant, Guerrilla6, Openmind, David
						Zack Custer, Kingsley Harris, Tod, Suction, Function (Can, sukk:-), Noram, David
						J Weissberg, rm | wdd, Capsule9, Typographic, Moonberry, Printlounge, J-Buyers, Plinko,
						DigitalThread, Fork Unstable Media, 52mm, Apartment13, Stylorouge, Buro destruct,
						FUTURA2000. 
						
                «Jeg 
                  har Glamorama som jeg ikke har begynt på ennå. 
                  Jeg har fått den av min kone og må si jeg gleder 
                  meg til å lese den. Hun vet at jeg liker å lese, 
                  og at boken handler om salg av merkevarer som er noe jeg er 
                  opptatt av.» 
                  Per Nipedal administrerende direktør 
                  Myres Reklamebyrå i Dagens Næringslivs «På 
                  nattbordet» -spalte 10.11.99 
                   
                  «I thought I could organize freedom, 
                  how Scandinavian of me.» 
                  Bjørk 
                   
                  «When you think you´ve got 
                  everything under control, you don´t drive fast enough» 
                  Alain Prost 
                  Sakset fra Lava. 
                  | 
					
               
                   
                   
                  THERES 
                  A POISON GOIN ON
 
                  DETOX, 
                  en reisende elektronisk kunstutstilling fra Riksutstillinger 
                  åpnet 12. November på Kunstnernes hus i Oslo. Den 
                  skal vandre rundt i landet via Stavanger, Arendal, Kongsberg, 
                  Bergen, Tromsø og Trondheim frem til og med januar 2001. 
                  DETOX er et offisielt Norge 
                  2000 
                  -prosjekt og flere av prosjektene er støttet av Norsk 
                  Kulturråd. DETOX stammer fra ordet detoxify som betyr 
                  renselse og henspeiler på utstillingens kritiske blikk 
                  på det digitale samfunns muligheter og problemer. Til 
                  hvilke ytterligheter kan vi ta teknologien? Til hvilket ekstrem 
                  tar teknologien oss? Følgende kunstutøvere er 
                  med: Jan Skomakerstuen, Kate Pendry, Org, Cybernetes, Genitalia, 
                  Martin Høyem, Knut Mork Skagen, Thomas Kvam/Frode Oldereid, 
                  Kristin Bergaust og Magnus Wallin. DETOX sier at kunst er kjedelig. 
                  Kunstneren har mistet stemmen. Hvordan kan maleren eller billedhuggeren 
                  ta opp kampen med MTVs audiovisuelle orgier. Quakes hurtigskytende 
                  perspektiv og Internetts dynamiske informasjonsvev? Den tradisjonelle 
                  kunsten har tapt sin rolle som kvalifisert meningsytrer i samfunnet. 
                  Men hvem bryr seg? For mer er mer og bedre er bedre. Transformert 
                  av de nye medier blir vår nye digitale hverdag nettopp 
                  det. Kunst er blitt en artig raritet av mer eller mindre håndverksmessig 
                  verdi. Innse det; elektroniske medier har for alltid forandret 
                  måten vi ser og sanser på. DETOX er en kunstnerisk 
                  reaksjon på de nye digitale muligheter, utopier og mareritt. 
                  DETOX bruker det digitale univers som et kreativt rom. Det gir 
                  oss nye verktøy og muligheter til å konstruere 
                  radikalt nye erfaringer. Den nye kunsten erinteraktiv og levende. 
                  Den utstillingsbesøkende blir en deltaker som fullfører 
                  verket. DETOX lager alternative virkeligheter. Utstillingen 
                  setter ikke datamaskinen i fokus, derimot opplevelser av følelsesmessig 
                  og sanselig art. 
                  Skeptikere vil nok si noe slikt som: «Det gjenstår 
                  å se om disse kunstnerne virkelig har kritisk blikk og 
                  kan bidra til å rense mennesker og maskiner. Er dette 
                  keiserens nye kyberdrakt og lekegrind for en «ny» 
                  garde av elitiskiske og pretensiøse digitalkunstnere 
                  som er blitt loset inn i peisvarmen av statlig kunststøtte 
                  og kunsterisk prestisje. Gjemmer de seg (i gjensidig beundring) 
                  bak teknologien som med jevne mellomrom får status som 
                  ny, skummel og utilgjengelig?» 
                  Men denne spalte skal holde seg for god for slik tøvete 
                  kritikk og oppfordrer alle mammontilbedende og Bollywood-vankende 
                  reklamefolk (som tror at kunst er vakre investeringsobjekter 
                  og hører hjemme på veggen) til å gå 
                  mann av huse for en overveldende og fysisk teknologi-renselse. 
                   
                  ALTERNATIVT? 
                  For de som aldri får nok av eteriske new age-hippier 
                  anbefales Den Store Alternativmessen som går av stabelen 
                  i Oslo Spektrum 19-21 oktober. Dezine finner det underholdende 
                  at Alternativt Nettverk i sitt program bruker fonten Chicago, 
                  som er en av systemfontene i datamaskinen fra firmaet som tidligere 
                  hadde fargene ROGBIF i sin fruktlogo. Kjekk-og-grei-guttebladet 
                  for adrenalin- og alkoholsport Ultra Sport genererer nye typografiske 
                  trender i sin forkjærlighet for sin Tolkien-aktige dekorfont. 
                  Man kan undres om de har litt for mye melkesyre og for lite 
                  adrenalin i kroppen når blekka blir designet
 Selv 
                  om en avis er gratis trenger den vel ikke være slurvete 
                  produsert? 
                   
                    
                   
                ITS 
                  REALLY SCARY! 
                  Dezine kan nå avsløre hvordan du kan lage egne 
                  skumle Blah-witch 
                  dukker til å henge i trærne ved bare å laste 
                  ned oppskriften fra Popsicles 
                  website. 
                  Last ned, print ut, klipp papir, kjøp is, spis isen, 
                  legg pinnene i kors, sniff lim, ta dop og vips så er du 
                  oppe og går med heksedyrkelse etc. Enklere enn å 
                  laste ned porno! Til betryggelse for antroposofiske lærere 
                  og andre over-beskyttende mødre så er websiten 
                  merket med egen «safe for kids»-logo og eid av Unilever 
                  som vi kan love passer godt på barna. Dezine har laget 
                  sin 
                  spesiallagede «Scary»-versjon! 
                   
                  DARK 
                  SIDE OF THE SPOON? 
                  Fotograf Bjørn 
                  Opsahl 
                  vakte tydeligvis uro og forskrekkelse i bransjen i forbindelse 
                  med Tinagent sin høstlige promoutsendelse «Sommerminner». 
                  Opsahl hadde inkludert et foto med hender i aksjon med oppvarmet 
                  teskje over en lighterflamme. Følgende disclaimer havnet 
                  på Tinagents 
                  websider 
                  da Leo Burnett og andre byråer lurte på om han hadde 
                  synket sååå dypt: «Nei alle sammen, 
                  modellen på mitt sommerminne-bilde sitter ikke å 
                  lager heroin. Derimot er det den fantastiske drikken Absinth 
                  som mixes med smeltet sukker. 
                  Velbekomme, hilsen Bjørn Opsahl». 
                  Forhåpentligvis er alle berolighet nå, og kreative 
                  mennesker bør jo som vanlig holde seg til verdens mest 
                  kjente og konsumerte merkevare:-) 
                   
                NO 
                  MORE FLOWERS! 
                  Telenor har nylig lansert to nye webtjenester for mobiltelefonbrukere; 
                  Umbraco 
                  og Zalto. 
                  Ansvarlig person hos byrået som designet og produserte 
                  Umbraco forsøker å sette verdensrekord i ondsinnet 
                  lavpannethet når han finner det for godt å spre 
                  en mail med dette illeluktende budskapet om Zalto: «We 
                  are not responsible for this shit called Zalto... So donít start 
                  laughing... Even if we can be really funny sometimes (tagada-tagada 
                  pom, pom...) If you donít know anything about Zalto... good 
                  for you! This site is supposed to be a bit like Umbraco... but 
                  unfortunately (for Zalto) we did not make it (fortunately for 
                  us cos' if we were involved in such shit I could die right now...) 
                  Have a nice day and don't forget to surf on the most wonderful 
                  site of the all univers (even capt'n Kirk does it): Umbraco 
                  (ok, ok I know, I know... no more flowers!)» Hva captn 
                  Kirk fortrekker vet ikke denne spalte, men etter nærmere 
                  øyesyn er det mest latterlige med disse uttalelsene at 
                  siten for Zalto faktisk er helt utmerket designet, både 
                  visuelt og brukermessig. Mens Umbraco derimot har et inkonsekvent 
                  brukergrensesnitt (som i tillegg ikke fungerer på IE4.5 
                  for Mac), usikker layout, klumpete, avlegse avrundede rektangler, 
                  døll typo og en anstrengt nå-skal-vi-lage-noe-skikkelig-coolt-og-animert-for-ungdom-aura
 
                  You ARE fuckin dead man!!! 
                   
                   KERNINGFRI 
                  JUL!  
                  For 
                  de som lurer på hva Emigre sin fontdreie-gudinne Zuzana 
                  Licko gjør på fritiden viser vi disse bildene. 
                  Nye håndlagde og unike keramikk-krukker lanseres på 
                  Emigre sin website 
                  (med bilder) til salg hver uke mellom 8. november og 13. desember. 
                  Finn fram VISA-kortet og vær med å forbedre e-handel-statistikken 
                  for keramikk. 
                   
                  OSLO 
                  FILMFESTIVAL  
                  Norges 
                  beste filmfestival går av stabelen for 9. gang 19-28 november 
                  og er obligatorisk for alle kreative i hovedstaden. Åpningsfilmen 
                  er «Alt om min mor» av Pedro Almodovar og de viser 
                  84 filmer på 165 visninger. Mer info på deres website 
                  og i program aviser rundt på kinoer. 
                  HELSPRØE 
                  BAJASER!  
                  Reklamefilmen 
                  for den friske nye frokostblandingen Bajas viser en fyr 
                  som sitter ved et ruralt frokostbord og «liksompromper» 
                  med den ene hånden under armen, mens den andre armen pumper 
                  opp og ned. Hans helsprøe «Onkel» (nudge 
                  nudge
) sitter til slutt sammen med ham og gjør 
                  det samme. Er det politisk ukorrekt å opplyse om at fonten 
                  som logoen er basert på opprinnelig er laget for å 
                  promotere en homseklubb i Chicago? Den heter forøvrig 
                  Fast Girls, er designet av Patric King og kan kjøpes 
                  hos Thirstype
 
                «The 
                  customer can count on us to synergistically promote timely content 
                  while continuing to authoritatively facilitate market-driven 
                  products.» 
                   
                  «We strive to interactively provide access to seven-habits-conforming 
                  services so that we may endeavor to enthusiastically coordinate 
                  long-term high-impact paradigms to exceed customer expectations.» 
                   
                  «It is our mission to enthusiastically network mission-critical 
                  methods of empowerment for 100% customer satisfaction.» 
                   
                  «Our challenge is to efficiently engineer ethical services 
                  in order to proactively foster interdependent materials because 
                  that is what the customer expects.» 
                 Catberts 
                  Mission Statement Generator 
                  (takk Trond:-) 
                  
                  |