Hånden
er fra
danseforestillingen
«Joystick» med Demodans,
SubGud, og H.C. Gilje .
Foto/3D-illustrasjon: Observatoriet v/Jan Alsaker,
Design : Aina Griffin.
Kilde:
Blackletter: Type and National Identity
ISBN 1-56898-125-2
Published by The Cooper Union
for the Advancement of Science and Art
1998
Kalligrafi, Christopher Haanes,
Veiledningshefte, Nrk, Fjernsynet 1998.
Neue Slowenische Kunst
1991 NSK
AMOK Books, LA,
Graficki zavod Hrvatske, Zagreb.
«Understanding
is mechanical, wit is chemical, genius is organic spirit.»
Friedrich Schlegel, Athenäum Fragments 1798
«Writing systems are political, and typography is just
as rich a source of cultural insights as gastronomy.»
Otl Aicher
«Ornament is the universal remedy for impotence.»
J. J. P. Oud
«We only see that which looks back.»
Novalis
«All good principles are in circulation in the worldÇ
only we neglect to act on them.»
Pascal
«A man has nothing worthier to do than to live for
his work. I know how women tear at us and how deeply they touch
us and that we cannot dispense with them. But they are not real
(unless they are mothers) and they lead a life in our shadow.»
Rudolf Koch til hans sønn 30 mars 1922.
«We are fighting with music because music is the Fatherland.»
Skin fanzine
«The substitution of the human body by images of bodies
is the perfect crime. It leads to a necessarily false unconsciousness.
Consciousness is a defense system that knows it is besieged
a system of denial, suppression and dislocation.»
Dietmar Kamper
Blackletter-heading
er gjort i fonten Sucker, but
av Geoff
Kaplan
|
TYPOGRAFI
OG NASJONAL IDENTITET
Tre
er brent opp og bly er forlengst smeltet om til silikonchips
og silikonchicks. Den postmoderne digitale typografiverden har
et noe anstrengt og uavklart forhold til blackletter- typografi.
Det er nå knapt mulig å foreslå bruk i nåtidig
kommersiell sammenheng for en kunde. «Vanlige folk»
som markedssjefer, ADíer og forlagsfolk er ofte ikke i stand
til å strekke referanser lengre enn «noe Heavy Metal-aktig»
eller «Nazistisk». Er det slik at opprinnelsen til
blackletter for alltid er ødelagt av «negative»
referanser (slik som swastikaen) eller er neste årtusen
klar for en oppblomstring? For det er nettopp blomster det dreier
seg om. I overgangen fra Opplysningstiden til Romantikken ble
de organiske planterelaterte formene til frakturskriftene knyttet
til den kreative kulturen og stillheten i den mennekselige natur.
Den demokratiske rasjonalismen importert fra Frankrike ble motarbeidet
av tilhengerne av Krystallinens ornamentale forhold til det
himmelske. Det var symbolet på det evige bestandige som
til og med kunne motvirke historiens syklus. En eterisk kvalitet
som det spirituelle innebygd i materien. En kulturell nasjonalisme
og en tysk Romantikk oppsto med Johann Gottfried Herder i spissen.
Herder var en luthersk minister og kirkeadministrator i Weimar
og for ham var den ideelle staten basert på en organisk
personlighet igjen basert på det folkelige fellesskap.
Hans ord inspirerte brødrene Grimm til å skape
en levende folkefortellingstradisjon. Herder beundret jødene
for deres evne til å ivareta en sterk nasjonal kultur
på tvers av kontinenter og landegrenser. Han ønsket
og styrke den tyske nasjonale identitet, men hadde ingen respekt
for den maskinelle staten med mekanismer som separerer klasser
med det formål å undertrykke og utnytte.
Det oppsto konflikter mellom tilhengere av den ornamentale frakturen
og romerske skrifttyper. Hybridvarianter oppsto, de mest jålete
hjørnene ble kuttet og en tilnærming skjedde mot
de mer internasjonalt populære og «leselige»
latinske bokstaver. Johann Friedrich Unger som trykket og ga
ut mange av Goethes romaner prøvde, sammen med franske
Firmin Didot og gjøre den tyske frakturen mer «spiselig»,
men det ble ingen suksess. Mange stolte tyskere nektet å
lese annet enn blackletter. Otto Von Bismarck uttalte at han
rett og slett ikke leste tyske bøker satt i latinske
bokstaver. Akkurat som romersk typografi påvirket tysk
trykking så inspirerte klassisk komposisjon Romantisk
maleri. Caspar David Friedrich brukte geometrisk struktur for
å fremheve og glorifisere organisk arkitektur. Hans landskapsmalerier
hadde en ny form for underliggende rigid symmetri som Goethe
mente var kunstig. I Friedrich sitt maleri Cloister Cemetery
in the Snow fra 1814 satt han døde eiketrær opp
mot en kirkeruin slik at eiketrærne ble den ideelle legemliggjørelsen
av det organiske, som beskytter arkitektur-ruinene som om de
var en forlengelse av naturen. Døde eiketrær var
kuriøst nok forøvrig et gammelt hedensk symbol
for heroisk død. Nazistene både kritiserte og tok
til seg deler av Herders definisjon av den ideelle stat. De
greide også å fargelegge arven til blackletter-typografien.
Den hellige flammen var opprinnelig et organisk symbol for Germanismen
og var et symbol for lys over mørke. Blackletter har
i det tyvende århundre mistet sine organiske assosiasjoner
og endt opp med å bli sett på som utelukkende et
symbol for mørke over lys. Typografi og symboler opptrer
både politisk og krysser politiske grenser i sort og rødt
på det hvite arkets slagmark (og for de som ikke forstår
at det selvsagt også innebærer digitale medier så
please slutt å les her).
Blackletter typografi er ofte misvisende omtalt som Gotisk eller
Old English, noe som bare er delvis riktig. Blackletter er et
sammenfattende begrep som beskriver skriftene fra Middelalderen
som kjennetegnes ved at mørkheten i skriften overskygger
hvitheten av siden. De basiske blackletter skriftene er textura
(nord-europeisk gotish) og rotunda (sør-europeisk rundgotish).
Det er et faktum at typografi har sine røtter i kalligrafi.
Noe som den fremste norske typografieksperten Christopher Haanes
så riktig ofte påpeker. Haanes sier bl.a. at kalligrafien
i liten grad blir tatt alvorlig som pedagisk verktøy
i utdanningen av typografer og grafiske designere. Den første
skrifttypen (som ble brukt i Johannes Gutenbergs 42-linjers
bibel fra 1455) var en textura basert på samtidig liturgisk
skrift. I tillegg til textura og rotunda består blackletter-typo-genren
av schwabacher og fraktur. Blackletter ble også sett på
som ufullkomment i forhold til å fremstå som autorative
og fullendte former, nærmest som mindreverdig og underlegent
i forhold til de påståtte ideelle platoniske former
som romersk skrift visualiserte. Sirkler, buer, og rette linjer
var det perfekte, blackletter degenerert.
Som i politikk har blackletter vs. roman polarisert seg som
f.eks: middelalder vs. modernisme, protestantisme vs. katolisisme,
luthers pietisme vs. italisensk humanisme, tysk romantisisme
vs. den franske opplysningen, den statlige autoritet vs. personlig
frihet, folkelig suverenitet (nasjonalisme) vs. kosmopolitisme,
mystisisme vs. rasjonalitet.
Den tyske identitet er interessant, også i lys av vår
nobelprismann Günther Grass (kjedelig pensum for tyske
skoleelever :-), Kraftwerk, Rammstein, Die Goldenen Zitronen,
Die Toten Hosen,Taco, Roedelius, Wenders, Horst Tappert, Michael
Pfleghart, Fossnes Hansen, Bjørneboe og ikke minst vår
evigunge venn Heino.
Nazistenes behandling av språket ódens generelle militarisering
og forbud mot spesifikke ord ble eksemplifisert i deres forhold
til blackletter. Først rendyrket de blackletter for siden
og helomvende til total forbannelse av blackletter som jødeskrift.
Her følger en oversettlse (fra tysk til engelsk) av nazistenes
plutselige fordømmelse av blackletter:
«Circular letter (not for publication)
For general notice on behalf of the Führer:
It is false to regard or to describe the so-called gothic script
as a German script. In reality the so-called gothic script consists
of Schwabacher-Jewish letters. Just as they later took possession
of newspapers, so the Jews living in Germany owned the printing
offices at the introduction of printing and thus there came
about the strong influx into Germany of Schwabacher-Jewish letters.
Today the Führer, in a discussion with Herr Reichsleiter
Amann and the printer Herr Adolf Müller, decided that roman
is from now on to be designated as the standard letter. as soon
as is feasable, only the standard script will be taught in schools.
The use of Schwabacher-Jewish letters by authorities will in
future cease; certificates of appointment for officials, street-name
sighns, and the like, will in future only be produced in standard
lettering.
By order of the Führer, Herr Reichsleiter Amann will first
change over to the standard script those newspapers and magazines
that already have a foreign distribution or whose foreign circulation
is desired.
On behalf of M. Bormann.
Nazi-Tyskland gjorde at kunst, arkitektur, film, fotografi ble
fristilt fra deres normalt sett etiske roller og intok rollen
som propaganda. Fraktur ble brukt så lenge makthaverne
fant det opportunt, uten en ekte rotfesting og respekt. Etter
Annen Verdenskrig var Fraktur helt tabu i Vesttyskland ,men
det var noen som vagt forsøkte å gjenninføre
blackletter. I DDR fantes det selvsagt et stasmonopol for produksjon
av skrifttyper kalt VEB Typoart . Etterhvert som teknologien
tillot det og ting løsnet opp nle også digitaliserte
gamle blackletter-typer produsert der. Sørgelig nok så
er blackletter blitt en viktig bestanddel i neo-Nazi og andre
morbide ideologier som blomster i gamle Østtyskland.
Retro-kles-stil, Nazi-symboler er totalt tilstede i puber, white-powerkonsertarenaer
og samlinger.
Dagens vestlige kultur er i overmål fiksert på det
visuelle. Musikk-kulter er nå en protest mot undertrykkelse
av andre sanseopplevelser og sosial sykdom. Fordi instinkt og
intuisjon alltid har vært foran den analytisk tanke kommuniserer
ungdomskulturer raskt og effektivt gjennom følelser framfor
språk. Istedenfor refleksjon er det handling. Det åpne
systemet av språk er erstattet med de lukkede systemene
av rase, klasse, kjønn, seksualitet og makt. Ungdomskultur
har blitt kulter. Språk og typografi har sluttet å
være fundamentale midler for kulturell identitet for en
stor del av befolkningen. Isteden har magiske symboler av nasjonalistiske
og rasistiske fantasier, irrasjonell tro og myter tatt plassen.
Det digitale paradigmeskifte har medført subsituttene
virtualitet og simulering istedenfor virkelig erfaring. Den
media-drevne industri-strategien standardiserer regionale kulturer.
Baksiden av globaliseringen er kulturell fragmentering og sosial
isolering, et større skille mellom fattige og rike, følselsesmessige
tomrom og fravær av identitet. Grobunnen er ekstremt gunstig
for fiktiv gruppe-tilhørighet, fanatisk fundamentalisme,
rasisme og religiøse sekter av alle avarter. De hierarkiske
mannlige prinsipper i form av militær kroppslig og følelsesmessig
fragmentering er viktige.
Den visuelt sterke blackletter-typografien blir igjen misbrukt
som fascistisk idolbærer. Subkulturer bruker techno-skrifttyper
eller rigide gotiske bosktaver som refererer til gjenoppbygging
av nasjonal identitet. Nye musikkgenre og ungdumskulter bruker
blackletter som middel til å proklamere ulike identiteter:
Ett kollektiv, en rase, en nasjon, heavy metal, black metal,
goth, alle mer eller mindre opphøyelse av brutalitet
eller en kunstig symbolitet omkring død og destruksjon.
I en tid av økologisk og nukleære katastrofer og
forakt for den menneskelige kropp, dør sjelen mange ganger
hver dag. Istedenfor ekte følelser har vi behov for erstatninger
som bekjemper tomhetsfølelsen midlertidig.
USA, England og Sverige har vært lettere territorier for
nynazisme enn Tyskland. Det skjer også fundamentale endringer
i en bevegelse når kulturen skifter land. Originale skinheads
som i England sto for klassekamp ble til apolitiske støvelkledde
patriotiske drukkenbolter i Tyskland. Oi Musik har vært
med på å gjøre skin-bevegelsen apolitisk,
samfunnsfiendtlig og passiv. Denne spaltes skribent glemmer
aldri den overvektige desillusjonerte skinhead-taxisjåføren
fra Volksburg som satt inni hytta si mens solen skinte på
Lombok i Indonesia i 92, drakk øl og var deppa over at
skins i hjembyen bare ble forbundet med nasjonalister. han gikk
med en original antirasistisk skin-T-skjorte som ikke mange
fikk sett, eller forsto betydningen av. Folk enser ikke slike
nyanser. Det er betegnende for folkeopinionen og tabloidpressens
overfladiske viten om musikkgenre og ungdomskulturer. Både
trendforskere og andre bransjefolk burde ta sin egen funksjon
langt mer alvorlig. Sannheten er at uvitenheten er skrikende,
kanskje fordi man ikke egentlig er interessert i undergunnen
og folkebevegelsen. Å melke penger er viktigere enn et
reelt engasjement. Norsk Black Metal har lidd lenge under en
graverende mangel på forståelse av en seriøs
musikkgenre og reell respekt for et kunstnerisk eksplisitt uttrykk.
Det er ikke lett å forstå moderne stamme-kulter
hvis man ikke tør eller er villig til å ta del
i det selv. Det blir ikke lettere å navigere for noviser
når mediemanipulatorer som Laibach og deres eminente konsept
Neue Slovenishe Kunst bruker bitende satire, ironi og alle fascistiske
og totalitære symboler herfra til evigheten. NSK er verdensmestere
i elegant mytespinning og deres søte teddybjørn
tar kaka. «Will this teddy-bear lift or lower itís ears
when it hears the two notorious marketing formulae: AIDA (attention,
interest, desire, action) and USP (Unique Selling Proposition)?
Can a teddy-bear be the object of the mechanisms which lead
to the motive for purchase? Can something so fragile as childhood,
safety´and memory be contained within the logic of a marketing
strategy?»
Man kan forstå at medie-nissene kapitulerer, men ikke
akseptere det.
Det er nok dessverre det største problemet med profesjonelle
kreatører i design- og reklamebransjen idag. face it:
Vi er stilryttere uten kredibilitet. Kan vi alle ha et nyttårsforsett
om å bry oss LITT mer om kultur enn det som strengt tatt
er nødvendig for å motta vår alt for høye
lønn og gå hjem til Alessi-Pavoni-maskinen og action-man-steinerskole-barna
om ettermiddagen?
Walk the fuckin´ walk dudes!
Ha en himmelsk god jul
og et helvetes godt nytt år!!!
DZ
|