|  
                 Hånden 
                  er fra 
                  danseforestillingen 
                  «Joystick» med Demodans, 
                  SubGud, og H.C. Gilje . 
                  Foto/3D-illustrasjon: Observatoriet v/Jan Alsaker, 
                  Design : Aina Griffin.   
                  
                  
                Kilde: 
                  Blackletter: Type and National Identity 
                  ISBN 1-56898-125-2 
                  Published by The Cooper Union 
                  for the Advancement of Science and Art 
                  1998 
                   
                  Kalligrafi, Christopher Haanes, 
                  Veiledningshefte, Nrk, Fjernsynet 1998.  
                   
                  Neue Slowenische Kunst 
                  1991 NSK 
                  AMOK Books, LA, 
                  Graficki zavod Hrvatske, Zagreb. 
                «Understanding 
                  is mechanical, wit is chemical, genius is organic spirit.» 
                  Friedrich Schlegel, Athenäum Fragments 1798 
                   
                  «Writing systems are political, and typography is just 
                  as rich a source of cultural insights as gastronomy.» 
                  Otl Aicher 
                   
                  «Ornament is the universal remedy for impotence.» 
                  J. J. P. Oud 
                   
                  «We only see that which looks back.» 
                  Novalis 
                   
                  «All good principles are in circulation in the worldÇ 
                  only we neglect to act on them.» 
                  Pascal 
                   
                  «A man has nothing worthier to do than to live for 
                  his work. I know how women tear at us and how deeply they touch 
                  us and that we cannot dispense with them. But they are not real 
                  (unless they are mothers) and they lead a life in our shadow.» 
                  Rudolf Koch til hans sønn 30 mars 1922. 
                   
                  «We are fighting with music because music is the Fatherland.» 
                  Skin fanzine 
                   
                  «The substitution of the human body by images of bodies 
                  is the perfect crime. It leads to a necessarily false unconsciousness. 
                  Consciousness is a defense system that knows it is besieged 
                  a system of denial, suppression and dislocation.» 
                  Dietmar Kamper 
                   
                    
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                 Blackletter-heading 
                  er gjort i fonten Sucker, but 
                  av Geoff 
                  Kaplan 
               | 
               
                   
                TYPOGRAFI 
                  OG NASJONAL IDENTITET 
                  Tre 
                  er brent opp og bly er forlengst smeltet om til silikonchips 
                  og silikonchicks. Den postmoderne digitale typografiverden har 
                  et noe anstrengt og uavklart forhold til blackletter- typografi. 
                  Det er nå knapt mulig å foreslå bruk i nåtidig 
                  kommersiell sammenheng for en kunde. «Vanlige folk» 
                  som markedssjefer, ADíer og forlagsfolk er ofte ikke i stand 
                  til å strekke referanser lengre enn «noe Heavy Metal-aktig» 
                  eller «Nazistisk». Er det slik at opprinnelsen til 
                  blackletter for alltid er ødelagt av «negative» 
                  referanser (slik som swastikaen) eller er neste årtusen 
                  klar for en oppblomstring? For det er nettopp blomster det dreier 
                  seg om. I overgangen fra Opplysningstiden til Romantikken ble 
                  de organiske planterelaterte formene til frakturskriftene knyttet 
                  til den kreative kulturen og stillheten i den mennekselige natur. 
                  Den demokratiske rasjonalismen importert fra Frankrike ble motarbeidet 
                  av tilhengerne av Krystallinens ornamentale forhold til det 
                  himmelske. Det var symbolet på det evige bestandige som 
                  til og med kunne motvirke historiens syklus. En eterisk kvalitet 
                  som det spirituelle innebygd i materien. En kulturell nasjonalisme 
                  og en tysk Romantikk oppsto med Johann Gottfried Herder i spissen. 
                  Herder var en luthersk minister og kirkeadministrator i Weimar 
                  og for ham var den ideelle staten basert på en organisk 
                  personlighet igjen basert på det folkelige fellesskap. 
                  Hans ord inspirerte brødrene Grimm til å skape 
                  en levende folkefortellingstradisjon. Herder beundret jødene 
                  for deres evne til å ivareta en sterk nasjonal kultur 
                  på tvers av kontinenter og landegrenser. Han ønsket 
                  og styrke den tyske nasjonale identitet, men hadde ingen respekt 
                  for den maskinelle staten med mekanismer som separerer klasser 
                  med det formål å undertrykke og utnytte. 
                  Det oppsto konflikter mellom tilhengere av den ornamentale frakturen 
                  og romerske skrifttyper. Hybridvarianter oppsto, de mest jålete 
                  hjørnene ble kuttet og en tilnærming skjedde mot 
                  de mer internasjonalt populære og «leselige» 
                  latinske bokstaver. Johann Friedrich Unger som trykket og ga 
                  ut mange av Goethes romaner prøvde, sammen med franske 
                  Firmin Didot og gjøre den tyske frakturen mer «spiselig», 
                  men det ble ingen suksess. Mange stolte tyskere nektet å 
                  lese annet enn blackletter. Otto Von Bismarck uttalte at han 
                  rett og slett ikke leste tyske bøker satt i latinske 
                  bokstaver. Akkurat som romersk typografi påvirket tysk 
                  trykking så inspirerte klassisk komposisjon Romantisk 
                  maleri. Caspar David Friedrich brukte geometrisk struktur for 
                  å fremheve og glorifisere organisk arkitektur. Hans landskapsmalerier 
                  hadde en ny form for underliggende rigid symmetri som Goethe 
                  mente var kunstig. I Friedrich sitt maleri Cloister Cemetery 
                  in the Snow fra 1814 satt han døde eiketrær opp 
                  mot en kirkeruin slik at eiketrærne ble den ideelle legemliggjørelsen 
                  av det organiske, som beskytter arkitektur-ruinene som om de 
                  var en forlengelse av naturen. Døde eiketrær var 
                  kuriøst nok forøvrig et gammelt hedensk symbol 
                  for heroisk død. Nazistene både kritiserte og tok 
                  til seg deler av Herders definisjon av den ideelle stat. De 
                  greide også å fargelegge arven til blackletter-typografien. 
                  Den hellige flammen var opprinnelig et organisk symbol for Germanismen 
                  og var et symbol for lys over mørke. Blackletter har 
                  i det tyvende århundre mistet sine organiske assosiasjoner 
                  og endt opp med å bli sett på som utelukkende et 
                  symbol for mørke over lys. Typografi og symboler opptrer 
                  både politisk og krysser politiske grenser i sort og rødt 
                  på det hvite arkets slagmark (og for de som ikke forstår 
                  at det selvsagt også innebærer digitale medier så 
                  please slutt å les her). 
                   
                  Blackletter typografi er ofte misvisende omtalt som Gotisk eller 
                  Old English, noe som bare er delvis riktig. Blackletter er et 
                  sammenfattende begrep som beskriver skriftene fra Middelalderen 
                  som kjennetegnes ved at mørkheten i skriften overskygger 
                  hvitheten av siden. De basiske blackletter skriftene er textura 
                  (nord-europeisk gotish) og rotunda (sør-europeisk rundgotish). 
                  Det er et faktum at typografi har sine røtter i kalligrafi. 
                  Noe som den fremste norske typografieksperten Christopher Haanes 
                  så riktig ofte påpeker. Haanes sier bl.a. at kalligrafien 
                  i liten grad blir tatt alvorlig som pedagisk verktøy 
                  i utdanningen av typografer og grafiske designere. Den første 
                  skrifttypen (som ble brukt i Johannes Gutenbergs 42-linjers 
                  bibel fra 1455) var en textura basert på samtidig liturgisk 
                  skrift. I tillegg til textura og rotunda består blackletter-typo-genren 
                  av schwabacher og fraktur. Blackletter ble også sett på 
                  som ufullkomment i forhold til å fremstå som autorative 
                  og fullendte former, nærmest som mindreverdig og underlegent 
                  i forhold til de påståtte ideelle platoniske former 
                  som romersk skrift visualiserte. Sirkler, buer, og rette linjer 
                  var det perfekte, blackletter degenerert. 
                  Som i politikk har blackletter vs. roman polarisert seg som 
                  f.eks: middelalder vs. modernisme, protestantisme vs. katolisisme, 
                  luthers pietisme vs. italisensk humanisme, tysk romantisisme 
                  vs. den franske opplysningen, den statlige autoritet vs. personlig 
                  frihet, folkelig suverenitet (nasjonalisme) vs. kosmopolitisme, 
                  mystisisme vs. rasjonalitet. 
                   
                  Den tyske identitet er interessant, også i lys av vår 
                  nobelprismann Günther Grass (kjedelig pensum for tyske 
                  skoleelever :-), Kraftwerk, Rammstein, Die Goldenen Zitronen, 
                  Die Toten Hosen,Taco, Roedelius, Wenders, Horst Tappert, Michael 
                  Pfleghart, Fossnes Hansen, Bjørneboe og ikke minst vår 
                  evigunge venn Heino. 
                   
                  Nazistenes behandling av språket ódens generelle militarisering 
                  og forbud mot spesifikke ord ble eksemplifisert i deres forhold 
                  til blackletter. Først rendyrket de blackletter for siden 
                  og helomvende til total forbannelse av blackletter som jødeskrift. 
                   
                  Her følger en oversettlse (fra tysk til engelsk) av nazistenes 
                  plutselige fordømmelse av blackletter: 
                   
                  «Circular letter (not for publication) 
                  For general notice on behalf of the Führer: 
                   
                  It is false to regard or to describe the so-called gothic script 
                  as a German script. In reality the so-called gothic script consists 
                  of Schwabacher-Jewish letters. Just as they later took possession 
                  of newspapers, so the Jews living in Germany owned the printing 
                  offices at the introduction of printing and thus there came 
                  about the strong influx into Germany of Schwabacher-Jewish letters. 
                   
                  Today the Führer, in a discussion with Herr Reichsleiter 
                  Amann and the printer Herr Adolf Müller, decided that roman 
                  is from now on to be designated as the standard letter. as soon 
                  as is feasable, only the standard script will be taught in schools. 
                   
                  The use of Schwabacher-Jewish letters by authorities will in 
                  future cease; certificates of appointment for officials, street-name 
                  sighns, and the like, will in future only be produced in standard 
                  lettering. 
                   
                  By order of the Führer, Herr Reichsleiter Amann will first 
                  change over to the standard script those newspapers and magazines 
                  that already have a foreign distribution or whose foreign circulation 
                  is desired. 
                   
                  On behalf of M. Bormann. 
                   
                  Nazi-Tyskland gjorde at kunst, arkitektur, film, fotografi ble 
                  fristilt fra deres normalt sett etiske roller og intok rollen 
                  som propaganda. Fraktur ble brukt så lenge makthaverne 
                  fant det opportunt, uten en ekte rotfesting og respekt. Etter 
                  Annen Verdenskrig var Fraktur helt tabu i Vesttyskland ,men 
                  det var noen som vagt forsøkte å gjenninføre 
                  blackletter. I DDR fantes det selvsagt et stasmonopol for produksjon 
                  av skrifttyper kalt VEB Typoart . Etterhvert som teknologien 
                  tillot det og ting løsnet opp nle også digitaliserte 
                  gamle blackletter-typer produsert der. Sørgelig nok så 
                  er blackletter blitt en viktig bestanddel i neo-Nazi og andre 
                  morbide ideologier som blomster i gamle Østtyskland. 
                  Retro-kles-stil, Nazi-symboler er totalt tilstede i puber, white-powerkonsertarenaer 
                  og samlinger. 
                   
                  Dagens vestlige kultur er i overmål fiksert på det 
                  visuelle. Musikk-kulter er nå en protest mot undertrykkelse 
                  av andre sanseopplevelser og sosial sykdom. Fordi instinkt og 
                  intuisjon alltid har vært foran den analytisk tanke kommuniserer 
                  ungdomskulturer raskt og effektivt gjennom følelser framfor 
                  språk. Istedenfor refleksjon er det handling. Det åpne 
                  systemet av språk er erstattet med de lukkede systemene 
                  av rase, klasse, kjønn, seksualitet og makt. Ungdomskultur 
                  har blitt kulter. Språk og typografi har sluttet å 
                  være fundamentale midler for kulturell identitet for en 
                  stor del av befolkningen. Isteden har magiske symboler av nasjonalistiske 
                  og rasistiske fantasier, irrasjonell tro og myter tatt plassen. 
                   
                  Det digitale paradigmeskifte har medført subsituttene 
                  virtualitet og simulering istedenfor virkelig erfaring. Den 
                  media-drevne industri-strategien standardiserer regionale kulturer. 
                  Baksiden av globaliseringen er kulturell fragmentering og sosial 
                  isolering, et større skille mellom fattige og rike, følselsesmessige 
                  tomrom og fravær av identitet. Grobunnen er ekstremt gunstig 
                  for fiktiv gruppe-tilhørighet, fanatisk fundamentalisme, 
                  rasisme og religiøse sekter av alle avarter. De hierarkiske 
                  mannlige prinsipper i form av militær kroppslig og følelsesmessig 
                  fragmentering er viktige. 
                   
                  Den visuelt sterke blackletter-typografien blir igjen misbrukt 
                  som fascistisk idolbærer. Subkulturer bruker techno-skrifttyper 
                  eller rigide gotiske bosktaver som refererer til gjenoppbygging 
                  av nasjonal identitet. Nye musikkgenre og ungdumskulter bruker 
                  blackletter som middel til å proklamere ulike identiteter: 
                  Ett kollektiv, en rase, en nasjon, heavy metal, black metal, 
                  goth, alle mer eller mindre opphøyelse av brutalitet 
                  eller en kunstig symbolitet omkring død og destruksjon. 
                  I en tid av økologisk og nukleære katastrofer og 
                  forakt for den menneskelige kropp, dør sjelen mange ganger 
                  hver dag. Istedenfor ekte følelser har vi behov for erstatninger 
                  som bekjemper tomhetsfølelsen midlertidig.  
                   
                  USA, England og Sverige har vært lettere territorier for 
                  nynazisme enn Tyskland. Det skjer også fundamentale endringer 
                  i en bevegelse når kulturen skifter land. Originale skinheads 
                  som i England sto for klassekamp ble til apolitiske støvelkledde 
                  patriotiske drukkenbolter i Tyskland. Oi Musik har vært 
                  med på å gjøre skin-bevegelsen apolitisk, 
                  samfunnsfiendtlig og passiv. Denne spaltes skribent glemmer 
                  aldri den overvektige desillusjonerte skinhead-taxisjåføren 
                  fra Volksburg som satt inni hytta si mens solen skinte på 
                  Lombok i Indonesia i 92, drakk øl og var deppa over at 
                  skins i hjembyen bare ble forbundet med nasjonalister. han gikk 
                  med en original antirasistisk skin-T-skjorte som ikke mange 
                  fikk sett, eller forsto betydningen av. Folk enser ikke slike 
                  nyanser. Det er betegnende for folkeopinionen og tabloidpressens 
                  overfladiske viten om musikkgenre og ungdomskulturer. Både 
                  trendforskere og andre bransjefolk burde ta sin egen funksjon 
                  langt mer alvorlig. Sannheten er at uvitenheten er skrikende, 
                  kanskje fordi man ikke egentlig er interessert i undergunnen 
                  og folkebevegelsen. Å melke penger er viktigere enn et 
                  reelt engasjement. Norsk Black Metal har lidd lenge under en 
                  graverende mangel på forståelse av en seriøs 
                  musikkgenre og reell respekt for et kunstnerisk eksplisitt uttrykk. 
                  Det er ikke lett å forstå moderne stamme-kulter 
                  hvis man ikke tør eller er villig til å ta del 
                  i det selv. Det blir ikke lettere å navigere for noviser 
                  når mediemanipulatorer som Laibach og deres eminente konsept 
                  Neue Slovenishe Kunst bruker bitende satire, ironi og alle fascistiske 
                  og totalitære symboler herfra til evigheten. NSK er verdensmestere 
                  i elegant mytespinning og deres søte teddybjørn 
                  tar kaka. «Will this teddy-bear lift or lower itís ears 
                  when it hears the two notorious marketing formulae: AIDA (attention, 
                  interest, desire, action) and USP (Unique Selling Proposition)? 
                  Can a teddy-bear be the object of the mechanisms which lead 
                  to the motive for purchase? Can something so fragile as childhood, 
                  safety´and memory be contained within the logic of a marketing 
                  strategy?» 
                  Man kan forstå at medie-nissene kapitulerer, men ikke 
                  akseptere det. 
                   
                  Det er nok dessverre det største problemet med profesjonelle 
                  kreatører i design- og reklamebransjen idag. face it: 
                  Vi er stilryttere uten kredibilitet. Kan vi alle ha et nyttårsforsett 
                  om å bry oss LITT mer om kultur enn det som strengt tatt 
                  er nødvendig for å motta vår alt for høye 
                  lønn og gå hjem til Alessi-Pavoni-maskinen og action-man-steinerskole-barna 
                  om ettermiddagen? 
                   
                  Walk the fuckin´ walk dudes! 
                  Ha en himmelsk god jul 
                  og et helvetes godt nytt år!!! 
                   
                  DZ 
                   
                   
                 
                 |