Greide ikke å lage PDF denne gang :-) Derfor ligger det
som ren tekst og litt bilder.
|
Ferien
er over og ungdommen tar fatt på et nytt skoleår
med blodig iver. Kampen om skolebøker og datamaskiner
er igang. Det er høst og det er tid for å sitte
foran monitorer og knote eller i godstolen med en fagbok eller
et blad. Det er Stortingsvalg-tid i dette vakre og rike
landet som er så stolte av å tappe havbunnen tom
for olje, for så å investere pengene i bl.a. landmineproduksjon.
Denne spalte skal ikke skrive noe som helst om det kongelige
bryllup
Det ser endelig ut som undertegnede endelig skal få bruk
for sin
avbrutte statsviter-utdanning: Det er valgkamp og vi er litt
misfornøyd med utvalget av designede T-shirts og andre
promo-saker fra de ulike partiene. Fremskrittspartiets ballonger
og drops blekner i
forhold til nkp sine to kompromissløse propagandaskjorter.
Besøk
forresten webshopen til frp for å putte A4-brevark med
logo og E65 m/vindu i handlekurven (unnskyld meg, men er dette
populært?
Besøk heller webshopen til kystpartiet som selger harpuner
til kr 3500,- pr. stk.). frp har en ganske broket designprofil
generelt. De har plutselig introdusert en varm orangefarge og
Siv Jensen peker mot oss fra valgplakater i Uncle Sam-positur
(ikke ulikt jenta med sommerfugl i øyet på siden
til venstre
Det gamle favoritt-eplet er ikke så
mye brukt lenger og det hele blir litt vel tvilsomt når
de flagger Se&Hør-
tragedie-historie-venn Stephen Ackles som sitt kulturelle alibi.
frp er definitivt ikke rocka.
venstre er vel heftigst med en syrlig grønnfarge som
er ganske
korrekt, og ikke minst bruker de fonten Gridnik av Wim Crouwel/
The Foundry [som ble designet på 60-tallet]. I en artikkel
i vg forleden blir riktignok Venstre kritisert for å være
litt for fancy for norske
velgere: «Hvorfor ser Venstres forside mer ut som en side
for Macintosh-fans enn et politisk parti? Vi mistenker at noen
hippe designere har fått litt for frie tøyler,
og vi trekker nådeløst poeng for rotete formgivning
og et par døde linker. Ideen med portrettintervjuer av
kandidatene er ikke så verst, men gjennomføringen
er platt. Venstre (hånds) arbeid!». terningkast
2. vg kunne ikke dy seg for et lettkjøpt ordspill og
det er tydeligvis litt for lite folkelig å blande estetikk
og politikk. vg sin anmelder er
tydelig svært kompetent til å uttale seg om design,
og plusspoeng for journalistens årvåkenhet når
det gjelder korrekt operativsystem.
De hippe designerne er forøvrig tank design.
krf ser ut som værna postfunksjonærer med sitt håpløse
familie-trygghets-image av gult og lysegrått! høyre
er morsomme, de trenger bare å skifte farge for å
se kommunistiske ut [dessuten kan du laste ned mobiltelefon-logo
fra websiten deres hvis du har den ekle finske
unevnelige mobiltelefonen). arbeiderpartiet er helt forferdelig
som vanlig, det kommunale grå tar mer og mer over for
det gamle røde, det eneste de har igjen er en stakkars
rose. Veggpryden utenfor valg-
kontoret i Torggata har altfor trangt sperret typografi, designere
burde definitivt ikke stemme på dem! Huffda, selv Røkke
stemmer jo ap og alle kjenner hans estetiske villfarelse.
miljøpartiet de grønne bruker ikke fonter. Av
miljøhensyn skriver de for hånd og ser ut som om
de vil ha Norge tilbake til steinalderen når det gjelder
design og estetisk kultur. De er jo enda mer budeier enn Senterpartiet
som på sin side (i midten?) holder hardt på den
strenge grønnfargen sin, men har noen mulig morsomme
slagord. rv er selvsagt de mest konservative og holder seg til
enkel symbolikk som alle kan forstå med sitt røde
flagg. Men generelt på venstresiden burde de ikke slurve
slik når de vektoriserer gamle kommunist-elementer. Jeg
trodde de fikk hjelp av organiserte fagarbeidere innen Grafisk
forbund til
produksjonen, men det ser dessverre (ikke) slik ut. sv har desidert
den styggeste logoen av alle partiene og fortjener definitivt
ikke din
designer-stemme. Det oser Letraset og klokketro på
at estetikk er uforenlig med viktige saker. Pensjonistpartiet
preges av at de eldre ikke har tatt av helt i ikt-revolusjonen
(selv om Heradstveit har gjort sitt beste for at eldre skal
mestre sine Microsoft-applikasjoner). Standen deres på
Karl Johan er mer en sit-down enn stand, og de bruker
naturlig nok litt skjelvende skakk hånd-typografi, men
hjemmeside skal de ha!
Det er ikke godt å si hva designere i Kongeriket bør
stemme på?
Kanskje vi bare burde kaste molotov-cocktails på dem og
sprenge
bomber med masse stålklinkekuler (ref. filmen Swordfish).
Hvis ikke politikerne og næringslivet tar perspektivene
som er skisset opp i handlingsplanen for design som ble levert
18. juni alvorlig nok så bør vi iallefall kvesse
knivene. Norges statistiske forhold mellom råvare-eksport
og ferdigvareproduskjon er faretruende nært definisjonen
av et U-land. Vi har svak forskning, lav innovasjonstakt, kulturell
passivitet, politisk sårbarhet og avhengighet av nådeløse
markeder langt utenfor vår kontroll. Design (i videste
forstand) er den enkeltfaktor som best kan utvikle norsk næringsliv
til et internasjonalt konkurransedyktig nivå. Nye og bedre
produkter, tjenester og bedrifter kan skapes ved økt
fokus på bruk av design. Se forøvrig www.norskdesign.no.
Vi har et høyt nivå i Norge blant utøvere
av de ulike designdisipliner, men alt kan bli enda bedre hvis
det blir lagt til rette for bedre
utdanning, rekruttering, mangfold og generell kompetanseøkning.
Det er uansett gledelig at både nye generasjoner av norske
kunstnere
og designere (både industridesignere, møbeldesignere
og grafiske
designere) markerer seg internasjonalt. Keep up the good work
vi har ingenting å være flaue over. Vi er et land
med en befolkning
på 60% av Londons befolkning og er usedvanlig høyt
representert
og markert i internasjonal design i det herrens år 2001.
Dette
er vel tidenes valgposter
Italienske alleanza nazionale kjørte hardt til verks
under valgkampen i 2000. Bildet er fra Milano og duomo kan skimtes
i bakgrunnen av partiets frontmann i
rustning som skal bekjempe ulovlig innvandring, prostitusjon,
kriminalitet
og narkotika. Et forbilde for norske valgkampanjer!
Foto: Teipu.
Bildet
ovenfor plakaten:
Hva skal man si
Futura Bold. Paul Renner kan brukes til
alt.
Dårlig håndverk i vektoriseringen. Både politikken
og designet anbefales noe oppdatert til å matche virkeligheten
etter år 2000. Men det funker på et vis.
Syns bra i mengden en kveld på LIPP
Foto: F. Flux.
[fotografens egen].
|
|