#6 august 01

   



Greide ikke å lage PDF denne gang :-) Derfor ligger det som ren tekst og litt bilder.

 


Ferien er over og ungdommen tar fatt på et nytt skoleår med blodig iver. Kampen om skolebøker og datamaskiner er igang. Det er høst og det er tid for å sitte foran monitorer og knote eller i godstolen med en fagbok eller et blad. Det er Stortingsvalg-tid i dette vakre og rike
landet som er så stolte av å tappe havbunnen tom for olje, for så å investere pengene i bl.a. landmineproduksjon. Denne spalte skal ikke skrive noe som helst om det kongelige bryllup…
Det ser endelig ut som undertegnede endelig skal få bruk for sin
avbrutte statsviter-utdanning: Det er valgkamp og vi er litt
misfornøyd med utvalget av designede T-shirts og andre promo-saker fra de ulike partiene. Fremskrittspartiets ballonger og drops blekner i
forhold til nkp sine to kompromissløse propagandaskjorter. Besøk
forresten webshopen til frp for å putte A4-brevark med logo og E65 m/vindu i handlekurven (unnskyld meg, men er dette populært?
Besøk heller webshopen til kystpartiet som selger harpuner til kr 3500,- pr. stk.). frp har en ganske broket designprofil generelt. De har plutselig introdusert en varm orangefarge og Siv Jensen peker mot oss fra valgplakater i Uncle Sam-positur (ikke ulikt jenta med sommerfugl i øyet på siden til venstre… Det gamle favoritt-eplet er ikke så mye brukt lenger og det hele blir litt vel tvilsomt når de flagger Se&Hør-
tragedie-historie-venn Stephen Ackles som sitt kulturelle alibi.
frp er definitivt ikke rocka.
venstre er vel heftigst med en syrlig grønnfarge som er ganske
korrekt, og ikke minst bruker de fonten Gridnik av Wim Crouwel/
The Foundry [som ble designet på 60-tallet]. I en artikkel i vg forleden blir riktignok Venstre kritisert for å være litt for fancy for norske
velgere: «Hvorfor ser Venstres forside mer ut som en side for Macintosh-fans enn et politisk parti? Vi mistenker at noen hippe designere har fått litt for frie tøyler, og vi trekker nådeløst poeng for rotete formgivning og et par døde linker. Ideen med portrettintervjuer av kandidatene er ikke så verst, men gjennomføringen er platt. Venstre (hånds) arbeid!». terningkast 2. vg kunne ikke dy seg for et lettkjøpt ordspill og det er tydeligvis litt for lite folkelig å blande estetikk og politikk. vg sin anmelder er
tydelig svært kompetent til å uttale seg om design, og plusspoeng for journalistens årvåkenhet når det gjelder korrekt operativsystem.
De hippe designerne er forøvrig tank design.
krf ser ut som værna postfunksjonærer med sitt håpløse familie-trygghets-image av gult og lysegrått! høyre er morsomme, de trenger bare å skifte farge for å se kommunistiske ut [dessuten kan du laste ned mobiltelefon-logo fra websiten deres hvis du har den ekle finske
unevnelige mobiltelefonen). arbeiderpartiet er helt forferdelig som vanlig, det kommunale grå tar mer og mer over for det gamle røde, det eneste de har igjen er en stakkars rose. Veggpryden utenfor valg-
kontoret i Torggata har altfor trangt sperret typografi, designere burde definitivt ikke stemme på dem! Huffda, selv Røkke stemmer jo ap og alle kjenner hans estetiske villfarelse.
miljøpartiet de grønne bruker ikke fonter. Av miljøhensyn skriver de for hånd og ser ut som om de vil ha Norge tilbake til steinalderen når det gjelder design og estetisk kultur. De er jo enda mer budeier enn Senterpartiet som på sin side (i midten?) holder hardt på den strenge grønnfargen sin, men har noen mulig morsomme slagord. rv er selvsagt de mest konservative og holder seg til enkel symbolikk som alle kan forstå med sitt røde flagg. Men generelt på venstresiden burde de ikke slurve slik når de vektoriserer gamle kommunist-elementer. Jeg trodde de fikk hjelp av organiserte fagarbeidere innen Grafisk forbund til
produksjonen, men det ser dessverre (ikke) slik ut. sv har desidert den styggeste logoen av alle partiene og fortjener definitivt ikke din
designer-stemme. Det oser Letraset™ og klokketro på at estetikk er uforenlig med viktige saker. Pensjonistpartiet preges av at de eldre ikke har tatt av helt i ikt-revolusjonen (selv om Heradstveit har gjort sitt beste for at eldre skal mestre sine Microsoft™-applikasjoner). Standen deres på Karl Johan er mer en sit-down enn stand, og de bruker
naturlig nok litt skjelvende skakk hånd-typografi, men hjemmeside skal de ha!
Det er ikke godt å si hva designere i Kongeriket bør stemme på?
Kanskje vi bare burde kaste molotov-cocktails på dem og sprenge
bomber med masse stålklinkekuler (ref. filmen Swordfish). Hvis ikke politikerne og næringslivet tar perspektivene som er skisset opp i handlingsplanen for design som ble levert 18. juni alvorlig nok så bør vi iallefall kvesse knivene. Norges statistiske forhold mellom råvare-eksport og ferdigvareproduskjon er faretruende nært definisjonen av et U-land. Vi har svak forskning, lav innovasjonstakt, kulturell passivitet, politisk sårbarhet og avhengighet av nådeløse markeder langt utenfor vår kontroll. Design (i videste forstand) er den enkeltfaktor som best kan utvikle norsk næringsliv til et internasjonalt konkurransedyktig nivå. Nye og bedre produkter, tjenester og bedrifter kan skapes ved økt fokus på bruk av design. Se forøvrig www.norskdesign.no.
Vi har et høyt nivå i Norge blant utøvere av de ulike designdisipliner, men alt kan bli enda bedre hvis det blir lagt til rette for bedre
utdanning, rekruttering, mangfold og generell kompetanseøkning.
Det er uansett gledelig at både nye generasjoner av norske kunstnere
og designere (både industridesignere, møbeldesignere og grafiske
designere) markerer seg internasjonalt. Keep up the good work…
vi har ingenting å være flaue over. Vi er et land med en befolkning
på 60% av Londons befolkning og er usedvanlig høyt representert
og markert i internasjonal design i det herrens år 2001.

Dette er vel tidenes valgposter…
Italienske alleanza nazionale kjørte hardt til verks under valgkampen i 2000. Bildet er fra Milano og duomo kan skimtes i bakgrunnen av partiets frontmann i
rustning som skal bekjempe ulovlig innvandring, prostitusjon, kriminalitet
og narkotika. Et forbilde for norske valgkampanjer!
Foto: Teipu.

Bildet ovenfor plakaten:
Hva skal man si… Futura Bold. Paul Renner kan brukes til alt.
Dårlig håndverk i vektoriseringen. Både politikken og designet anbefales noe oppdatert til å matche virkeligheten etter år 2000. Men det funker på et vis.
Syns bra i mengden en kveld på LIPP… Foto: F. Flux. [fotografens egen].