DEZINE MARS. 03

  

 

DEZINE er en spalte i magasinet Kreativt Forum om grafisk design laget av Halvor Bodin. Post med tips og kommentarer kan sendes til dezine@superlow.com.

Dezine mars 03 i PDF-format [200 kb].

Knut sin hovedfagsoppgave Mat som identitesbærer. Måltidet i kontekst og som konsept. i PDF-format [3,7 MB, 113 sider].

 

 

foto: fernander f. flux
matbilder: kokken knut
font: stockmoe og minion
musikk: tomahawk/massive attack
drikke: Kakao og Battery

relaterte adresser:
www.ultra.no
www.macknife.com
www.yoshikin.co.jp
www.fuggibaggidesign.com

Få enkeltpersoner har gjort mer for å bekjempe ferskvare-hysteriet og det kvalitets-jåleriet i norsk kosthold enn denne mannen. Vi må helt tilbake til Vidkun Quisling, som etter iherdig innsats satte sild og poteter på den norske menyen. Vår mann Stein Erik Hagen har tatt et oppgjør med grådighetskulturen og andre såkalte vedtatte « sannheter»: Nei, det er faktisk ikke nødvendig med makrell i makrell-i-tomat! Det må ikke være kjøtt i kjøttpølsa! Og hvem har sagt at kvisete tenåringer skal tjene mer enn 36 kroner timen?
Otto Jespersen – om Stein Erik Hagen i Torsdagsklubben, vår 2002


Kakeflokken
[Fra Hovedfaget til Knut]

Kake i sofaen
[Fra Hovedfaget til Knut]

Hjortestek av Kokken Knut

Knut på Schrøder

Knut har designet sin egen kokkeprofil og bærer brandet sitt seriøst

Kake i sofaen
[Fra Hovedfaget til Knut]

Knut lager sjokolade- og fruktdessert.

Knut på sitt kontor.

Fiskedisken på Ultra hadde tilbud på fersk ørret denne dagen.

Ultra tilbyr et stort utvalg retter i fersvareavdelingen, også varme retter. De hjelper også kunder med middagstips og oppskrifter.

I Trondheimsveien finnes dette skiltet utenfor en Muslimsk halal-slakter. På Stovner er Ultra tilpasset den lokale etterspørselen og har et passende vareutvalg. Det finnes ikke bare en religion eller matkultur i Norge lenger selv om noen liker å fortsette å innbille seg det.

Hva har design med mat å gjøre? Er det bare et påskudd for å skrive om det nypopulistiske temaet mat? Mat er «Top of Mind» enten du bor i Niger og er for fattig til å få i deg nok «raske» karbohydrater til å overleve, eller i Norge, hvor krigen står mellom Fedon Lindberg og den bondestyrte folkeopplysningen om retten til befolkningens overvekt. Mat er absolutt på dagsordenen når RIMI-gründeren Stein Erik Hagen, ifølge Forbes, er verdens 363 rikeste med en formue på 7,2 milliarder kroner. Det er vittig at en enkeltperson kan tjene seg så rik på at det norske folk slår seg til ro med med kjedelig mat fra butikker med dårlig utvalg. Med penger følger en slags makt som får Hagen til å si: Det er synd det ikke er flere nordmenn på den listen. Det viser at norske politikere ikke ser nødvendigheten av private eiere. 14. mars sier Hagen følgende til vg: Jeg må si jeg har stor sympati med den amerikanske ambassadøren i Norge. Jeg er veldig enig med det han sier om forholdet mellom Norge og usa. En Irak-krig vil sannsynligvis medføre at kampen om mat og dekking av andre basale behov vil være viktigst for en del mennesker. Matvarehandel er arena for boikott av varer for å vise antipati. F. eks. er ikke Champagne den aller mest populære drikken i USA for tiden…

Mat er også en stor del av hverdagen til pakningsdesignere og reklamebyråer, både som konkrete jobber og som dagens lille høydepunkt; samlingen i matkø for en halvtimes spising og latter, med konversasjon omkring temaer som forrige helgs festing, gårdsdagens tv-serier og neste helgs festing. Lunsjen er en fest i starten, men den alltid gnagende pliktfølelsen for å sitte på pulten og yte gjør oss fort oppmerksomme på matens egentlige funksjon; å holde kroppen i igang slik at man ikke dør med en gang. Det svenske språket drar maten ned til det uromantiske, der det kanskje bør høre hjemme, ved sitt begrep for fordøyelse; nemlig matsmeltning.Herværende spaltist har nylig tatt seg selv på fersken i å bruke matlagingsprosesser som metaforer for designprosesser overfor designstudenter. Noe som faktisk fungerte tross den åpenbare banalitet. Men ikke så mye mer banalt enn å bruke bil(d)er som Volvo og BMW, eller kjendiser som Røkke og Steen Jensen som metaforer for desperat å forsøk å grave fram en bedrifts sjel i en merkevareprosess. Matmetaforen er sist sett også i nrk sin musikkdokumentar om Black metal hvor trommeslageren i Darkthrone, Fenriz, sier at musikken til en del nyere Black metal-band av det mer pompøse slaget (underforstått Dimmu Borgir og lignende) er som kake i motsetning til det
konvensjonelle old-school Darkthrone som baker brød, nemlig Kneippbrød! Fenriz sin bandkollega Nocturno Culto påpeker så riktig at Fenriz jommen er flink til å snakke i bilder… Dr. Kneipp eller Dr. Lindberg, hva skal man velge?

Denne spaltist har riktignok en liten kokk(ekniv) i magen, men føler seg mer komfortabel ved å oppsøke en mann som virkelig har forutsetning for å prate om mat med en designers blikk. Nemlig Kokken Knut.
Knut Ivar Olsen er 32 år, har hovedfag i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Bergen fra 2001, har jobbet hos Fuggibaggi design og er nylig ansatt som ferskvaresjef på Ultra i Asker. Knut er medlem av grafill, Norske grafikere og Norske billedkunstnere.
Vi avtaler å møtes en søndag formiddag på Kaffebrenneriet i krysset ved St. Hanshaugen i Oslo. Det er selvsagt lang kø og ingen sitteplasser. Kaffe, melk og sukker er populær senfrokost. Det hjelper vel ikke for å få plass at jeg vet at Kaffebrenneriet er drevet av Knuts arbeidsgiver som også står bak Ultra, nemlig Norgesgruppen. Når skal kaffebarer begynne med gjestelister, lurer jeg på i mitt stille sinn? Alternativene listes opp; Java, som har eminent kaffe, men dessverre ikke mest plass til mennesker, eller det såkalte brune alternativet Resta(u)rant Schrøder.
Vi satser på Schrøder og går forbi menyer som annonserer retter som kjøttkaker med ertestuing, sus og poteter, fiskepudding med hvit saus & kokte poteter, røkt pølser med erterstuing, salat, saus og poteter, stektflesk med duppe, kålrabistappe og poteter, wienerschnitzel og Schrøders spesial; svin indre filet som serveres med grønnsaker, sjampinjong saus og poteter. Det er ikke spiseplikt og vi finner et bord med deilige sofaer, og en koselig lampe. En hyggelig serveringsdame bringer oss begge Eplemost og en kaffe til Knut, type tår (med påtår), og en kakao til meg, type pulvermaskin. Alt smaker godt og vi er svært fornøyde.

dezine: Hva er din bakgrunn i forhold til både mat & design?


knut: Det starter omtrent likt, dvs. kreative ting som tegning… Jeg har tegnet siden jeg var bitteliten og har en far som er veldig flink til å tegne. Jeg ble veldig oppmuntret til å tegne hjemme. Så likte jeg også veldig fort å lage mat. Jeg slapp til på kjøkkenet hjemme. Jeg har også en onkel som er kokk, som drev en veikro ved e6:, ved Såner i Akershus fylke. Vi var på besøk rett etter han hadde tatt over den veikroa og jeg tittet med lange blikk inn på kjøkkenet der det kokte og var masse å gjøre.
Så slang han et forkle bort til meg og spurte meg om jeg ville gå i oppvasken og hjelpe til litt siden det var helt kaos den dagen, som var 17. mai. Så fikk jeg ekstrajobb hos ham og var 12-13 år. Jeg startet i oppvasken og innen et år stod jeg og stekte pepperbiffer. Det var jo typisk veikromat, men han hadde litt høyere ambisjoner enn det som er vanlig på veikroer.
Til konfirmasjonen min laget jeg mitt eget koldtbord, med hjelp fra mamma, men mesteparten gjorde jeg selv. På ungdomsskolen hadde jeg heimkunnskap valgfag. Det var alle jentene og meg… jeg fikk store
porsjoner fordi de spiste så mye mindre. Jeg har holdt på hele tiden med de kreative fagene; tegning, kunst og så ble det design. Men parallelt med det har jeg hele tiden jobbet ved siden av og det har alltid vært innen restaurant, kaféer og matlaging. Jeg har alltid spedd på Lånekassen med småjobber, men det har vært med mat. Når jeg studerte i Bergen jobbet jeg på kafé Opera, hele tiden, ved siden av studiene på Kunst-høgskolen. På skolen var det en kantineordning hvor studentene hver fredag kunne ha kantina. Man tok all risikoen, men også all fortjenesten. Der fikk vi tørre, kjedelige rundstykker hver dag og jeg fant ut at jeg ville lage varm mat. Jeg er glad i å lage supper og jeg lagde brownies og gulrotkaker i tillegg. Det var f.eks. indisk linsesuppe og laksesuppe. Klassiske, gode og robuste supper. Det gikk som juling og jeg satt igjen med kr 2000 i overskudd hver gang. Jeg måtte etterhvert ha et navn, så jeg lagde en identitet med en karikaturtegning av meg selv med kokkelue og navnet Kokken Knut. Det ble også navnet på det firmaet som jeg startet i Bergen. Jeg registrerte meg i Brønnøysund og begynte å ta kokkeoppdrag. Det startet gjennom skolen. Jeg gjorde julebordet for de ansatte på Kunsthøgskolen og det ble en referanse som gjorde at jeg fikk mange flere oppdrag. Kokken Knut begynte å legge listen mye høyere… jeg lagde menyer med mat jeg aldri hadde laget før… som jeg debuterte med eller øvde meg på i forkant. Jeg gjorde aldri det samme, fordi jeg ville hele tiden prøve å lære meg nye ting. Jeg begynte også å lære meg mye mer basic ting etterhvert for å bli flinkere innen det faget. Jeg ble mye mer interessert også.

dezine: Den prosessen du har valgt for en systematisk opplæring av deg selv uten formell kokkeutdannelse er interessant. Du startet opp med en fascinasjon for faget og siden gikk du tilbake for å lære deg de basiske tingene kokker vanligvis lærer i begynnelsen, som kraft etc.

knut: Jeg begynte å lære meg klassiske ting som fiskekraft, kalvekraft, viltkraft, beurre blanc, rødvinsauser, det å redusere sauser, jevne sauser med smør etc. Jeg skjønte at jeg måtte lære meg mer av de elementære tingene og så gå tilbake til å være kreativ og sprudle på kjøkkenet og finne på nye ting. Veldig mye ligger i de basistingene. Jeg gjorde dette som et eget prosjekt hvor jeg ga meg selv hjemmelekser for å bli bedre.

dezine: Tror du den læreprosessen med reelle deadlines og oppdrag skjerpet deg mer enn en skolesituasjon ville gjort? Det er kanskje mer krevende å ha kokkekniven på strupen enn å operere i et beskyttet miljø?

knut: Det å finne og presentere menyer og ha en dialog med kundene var den første fasen av oppdraget. I begynnelsen øvde jeg mye, men etterhvert tok jeg sjansen og faktisk debuterte på en rekke ting på selve dagen. Det er jo ikke spesielt smart å gå på scenen og på en måte improvisere, men jeg syns det var deilig med litt spenning også, at det var nerver til stede. Jeg lagde aldri de samme rettene fordi da ville jeg følt det som om jeg ble et cateringfirma som har f.eks. 3 menyer og tre forskjellige prisklasser. Jeg hadde ikke ferdige menyer, men utarbeidet alltid unike forslag etter en prat hvor man finner ut hvor kunden ligger. Skal man ha sushi, vil dere ha svinestek, vil dere ha tacos eller vil dere prøve noe helt nytt? Jeg syns det var mye mer morsomt å ha en dialog med kunden og finne ut hvor landet lå hen. Kundene var utrolig åpne og var villige til å prøve noe nytt. men hadde jeg bare gitt dem noen menyer hadde det vært veldig sikkert og også mer økonomisk kontroll over råvarer. Men jeg skulle ha det morsomt også, litt spenning.

dezine: Det virker som vanlige folk uten profesjonell kokkeerfaring trenger litt hjelp for å komme over en grense hvor man løser opp og tør å improvisere litt mer i forhold til oppskrifter ved f.eks. å gå på korte gourmetkurs hvor man lærer seg basic ting som man aldri lærte på skolen eller av foreldre. Det er uvant for mange å forholde seg til oppskrifter og kokebøker som generell inspirasjon hvor man prosesserer og tolker kunnskapen og tipsene for siden å bruke det fritt i sin egen skapende prosess med
personlig preg.


knut: Det er klart, er du helt grønn så lønner det seg å følge kokeboka og oppskriften. Selv om det slurves mye med oppskrifter i ukeblader etc. som gjør at man ikke alltid kan følge de ukritisk. Men fra å være nybegynner til å lære noe så må man reflektere over hva som egentlig står i oppskriften. Hva er det man kan lese ut av tips og råd de kommer med underveis? Jeg er litt barnslig og vil helst ikke følge oppskriften, men noen oppskrifter. f.eks. til baking, er veldig følsomme i forhold til mengde. Jeg leser mange ulike oppskrifter for samme type rett og analyserer og ser hva som går igjen. Hva er f.eks. typisk for bacalaooppskriftene. Så tar du til deg den kunnskapen og så kan du gjøre din egen vri når man på en måte har skjønt prinsippet.

dezine: Lang øvelse og perfeksjonering av basale bevegelser for å oppnå optimal kokkekunst i forhold til behandling og skjæring av råvarer og ikke minst timing er viktige prinsipper for god kokkekunst i f.eks. Japan. “The basics of cooking start with the heart of the chef. Cooking is a way of self-expression. If your heart is immature, there is no seasoning or fancy plate that you can use to disguise this. The reason is because a human being with emotions is all-consuming.” Litt mindre pretensiøst filosofisk er behovet for flyt i arbeidsmotorikken også helt elementert for hvordan moderne kjøkken konstrueres og hvordan man legger opp det praktiske arbeidet.

knut: Det har mye med forberedelser å gjøre. Det å legge til rette for at når man skal lage maten så skal det skje på øyeblikket. Men det øyeblikket kan utsettes, gjester kan bli forsinket hvis det er et selskap man har hjemme. Man må visualisere hele prosessen på forhånd, hvor bør de ulike tingene stå, hvordan grupperer jeg, hvilke råvarer er det til den første retten og hvilken rekkefølge trengs. Forberedelsene det å legge til rette, og kuttingen er utrolig gøy. Og når man er vant til å jobbe med mat så tar man i råvarene på en veldig naturlig måte. Du kjenner dem igjen og vet konsistensen, motstand, hvilke kniver du skal bruke og får et helt spesielt forhold til det. Det å gå i en butikk, å se råvarene, begynne å assosiere er viktigere enn oppskrifter og kokebøker. Mye av inspirasjonen til en rett får jeg ved å se og oppleve råvarene først.

dezine: Ultra har 7 butikker i Norge og er en del av Norgesgruppen som er Norges største aktør i dagligvarehandelen med 34% markedsandel. Ultra har et varesortiment på 20.000 varer og lavprisbutikker som f.eks. rimi har 2-3000 varer. Hva er det med lavprisbutikker?


knut: Jeg skal ikke si noe vondt om lavprisbutikker, det eneste jeg kan si er at hvis du bor på et sted hvor det eneste muligheten er lavprisbutikker med lavt sortiment, og er litt matinteressert så må det jo være veldig frustrerende. Man kan sikkert være kritisk til at det er så mye billigbutikker, men det er sikkert behov for det. Men på den annen side har jo også butikkene ansvar for å over tid påvirke forbrukermønsteret ved å fronte varer som du har tro på. Jeg har bodd i Bergen i 6 år, der finnes det spesialforretninger som har egne pølser, får smør fra en liten gard oppi ei bygd og har drevet med det her i mange år. Kanskje mange er drevet med en økonomi som er helt på grensen til det forsvarlige. Hvis ingen handler hos dem og på en måte verdsetter de varene så blir det ikke rom for dem. Vi tar oss ikke mye tid til mat i Norge. Her er det, veldig forenklet sagt, å spise for å bli mett. Og ikke som i andre land hvor måltidet og det å samles med familie og venner rundt er mye viktigere.

dezine: Som i Frankrike, hvor en av de høyest profilerte kokkene og restauranteierne, Bernard Loiseau, tok selvmord i år og noen spekulerer i at det var et par færre poeng i guiden Gault-Millau som forårsaket det.

knut: Jeg var i Provence i fjor, på bryllupsreise. Der reiser folk gjerne en hel søndag for å kjøre til en restaurant som drives av et ektepar inne i en skogkant for den store matopplevelsen. Det samme gjør de i forhold til å handle også. De kan kjøre veldig langt for å komme til en spesiell butikk som er beryktet for godt utvalg eller spesielle varer. De har en helt annen holdning og kultur når det gjelder disse gode opplevelsene. Der har jo vi litt å gå på… Her er det tilrettelagt for, hvor du enn beveger deg, så
ligger bensinstasjonene der som er som små matvarebutikker og små postkontor. Jeg syns det flates ut og vannes ut. Posten er ikke bare post lenger, det er juggel og dritt og lort. Butikkene har post og bensin-
stasjonene butikk. Alle skal kunne tilby litt av alt.

dezine: Post og porno, slik som i Sverige. I land som Ungarn har de sprit på bensinstasjoner og i USA våpen i banker :-)

knut: En annen ting er at vi hele tiden oppfordres til å småspise. Du er ukonsentrert fordi du er litt sulten. Du kan få småmat og ting overalt. Du skal ikke takle det å være sulten, å holde ut til du går og spiser ordentlig seinere.

dezine: I 2002 har nordmenn handlet ferdigmat for 92 millioner kroner. Det er 31 millioner mer enn i samme periode i år 2000. Tilbake til mat langs norske veier, siden det var der du startet. Hvorfor virker det som folk som mange som lever av å selge og presentere mat ikke engasjerer seg noe særlig over å tilby kvalitet?

knut: Hvis du ikke identifiserer deg med og, på en måte føler at du vil sette din signatur på det du lager, har du ikke kvalitetssikret eller gått god for det. Du kan jo selvsagt gjøre noe som du i ettertid innser at ikke var så bra, men der og da må du føle at det var det beste jeg klarte utifra forutsetningene. Hva jeg kunne, hva jeg hadde til rådighet og hva jeg fikk betalt for, og hva som var mulig.

dezine: Bruker du Mac på jobben?


knut: Dessverre, jeg bruker PC og har aldri jobbet med PC før. Jeg savner en Mac.

dezine: Men du kan jo fremdeles bruke Mac på jobben hvis du bruker kokkekniven Mac (obs. dårlig lurespørsmål bare for at intervjueren skal få skrytt av å ha en slik kniv…). Hvor viktig er kniver og annet verktøy for en kokk?

knut: Det er vel en grunn til at kokkene ofte har egne knivkofferter. Det er en hellig samling som man til nød låner bort. Når jeg begynte å kjøpe kokkekniver for mange år siden kjøpte jeg Globalkniver. Jeg syns det var veldig sprekt design, og de var bra markedsført med spensten i bladet og samuraiteknikker etc. Jeg fortsatte å kjøpe Global fordi estetikeren i meg vill ha like kniver. Men jeg oppdaget tidlig at de var
for smale oppå håndtaket slik at jeg fikk vannblemmer og hard hud. Nå blåser jeg i hvilket design det er, bare de er gode å holde i og spensten og balansen er bra. En god fjøl som ligger skikkelig på benken er også viktig.

dezine: Det medfører mye fotarbeide å være kokk. Hva slags sko bruker du på jobb?

knut: Sorte helsetresko med vernetupp, gummisåle og hælstropp.

dezine: Hva går din jobb ut på?

knut: Ansvaret som ferskvaresjef er å både ha et overordnet ansvar som manager, som svever rundt i avdelingen. Oppmuntre folk, følge opp og se at de ansatte har det bra. Samtidig være i forkant på et ledelsenivå i forhold til hva som ksla skje, planer i bransjen, for butikken og kjeden. Jeg skal selvfølgelig også stå i diskene og være ute i butikken blant kundene og komme med middagstips. på den ene siden sitter jeg på kontoret, jobber med tall og har et slikt ansvar og på den andre siden står jeg skulder ved skulder med de andre og står med huet nedi en fryser som jeg tømmer og vasker. Når jeg er der jeg ønsker å være så får jeg delegert så mye ansvar og jeg kan på en måte være mye mer et sånt overskuddsfenomen som kan være ganske fristilt og være rundt i avdelingene og sørge for at det er bra.

dezine: Har de ulike ferskvaresjefene i Ultra et felles forum?

knut: Vi har et månedlig ferskvaresjefmøtemøte. Så har vi en egen driftskonsulent som er ferskvaresjefenes ferskvaresjef.

dezine: Enda ferskere:-)

knut: Ultra har et bevisst forhold og et system for å fange opp folk som er flinke. Utdanning, kursing, man forsøker å øke kompetansen og øke yrkesstoltheten. F.eks. han som er min assisterende ferskvaresjef tok nettopp fagbrev som butikkslakter.

dezine: Butikkslakter :-) slik som bilslakter… reiser rundt for å slakte gamle butikker?

knut: Han jobber primært med… på kjøttbiten…

dezine: hehe… får dere hele kropper inn på bakrommet?

knut: Vi får stykningsdeler, som det heter. Når vi selger koteletter får vi store stykningsdeler som vi kapper opp og pakker selv. I får fikk vi ferske lam fordi det er vanlig nå fremover mot påske. Og da får vi hele lam som vi parterer selv. Det er uvant for forbrukerne at man har hele dyret. Dvs. hele dyret ligger ikke der, men alle bitene.

dezine: Har dere halal-kjøtt på Ultra?

knut: Så sant jeg vet ikke, men vi kan helt sikkert skaffe det. Vi kan ved kundebestilling skaffe omtrent alt mulig innen 48 timer. Ultra Stovner har jo mye mere innvandrerkunder enn vi har f.eks. i Asker og de selger jo ting som griseører, kyllingføtter…

dezine: Har du droppet å jobbe med grafisk design for alltid eller tror du du vil drive med det også?

knut: Jeg var senest på fredag på Oslo kameraservice og så på priser på G4. Jeg savner å ha en Macintosh tilgjengelig med grafisk programvare som jeg er vant til å bruke. Jeg savner det litt, men nå er det ferskvaresjef jeg er.

dezine: Du får installere Illustrator på ferskvare-PC’en da?

knut: Jeg får jo bruke tankegangen som designer i den jobben også. Både i forhold til det visuell i presentasjonen i disker, helheten, det å forholde seg til forbruker. Tenke hvem som er målgruppen, hele den konseptuelle tankegangen som jeg har lært meg gjennom det å være designer og spesielt gjennom bevisstgjøringen på hovedfaget, er med å ligge i bakhodet hele tiden. Helhetstenkingen. Jeg får bruke designeren imeg på den måten selv om jeg ikke står og lager plakater og prøver å fornye plakatkunsten innen butikker. Jeg føler at den får ha sin stil eller bransjespråk eller hva man skal kalle det. Jeg er ikke noe stresset på om jeg skal tilbake til design. Nå gjør jeg dette. Kanskje jeg heller skal ta et kokkeoppdrag av og til på fritiden. Jeg kan savne det å være den renspikka kokken ute, selv om jeg jobber i en bra og stor matvarebutikk idag. Å være kokken ute på scenen, lage mat og få responsen og det kicket som det er. Skulle broren min, som jobber som frisør, starte frisørsalong og trenger en designprofil kan jeg jo gjøre det.

dezine: Dere kan bytte tjenester, du kan fikse maten og designprofilen hans og han kan klippe deg i tilfelle det globale pengesystemet faller sammen pga. en ny verdenskrig eller noe…

knut: Så har jeg en annen bror som er snekker, og en mor som syr og en pappa som er snekker også. Da er man sikret :-)

dezine: Hvor lenge jobbet du som designer etter studiene?

knut: 2 år i Fuggibaggi i Bergen, men siste året jobbet jeg for dem og satt fysisk i Oslo.

dezine: Fuggibaggi jobber både med interiørarkitektur og grafisk design?

knut: De er vel så store på interiørarkitektur som de er på grafisk design, i tillegg til at de har produktdesignere etc. De tenker veldig totalløsning. Vi jobbet jo alltid sammen med gjensidig påvirkning i forhold til hvem som hadde kommet lengst på en prosess etc. Fargeholdning f.eks. Det er ikke så mange andre, ihvertfall ikek i Bergen, som jobber med en slik type totaldesigntenkning. Jeg jobbet mye med Safari-kjeden i Bergen (som også er en del av Norgesgruppen). De er kjempeproffe og der har Fuggibaggi vært med å renske opp hele interiøret. vekk med alle himlinger, lysne opp, jeg lagde masse store seil, og vi lagde nye bake-off løsninger og de var utrolige sporty. Det er vel hovedkunden jeg harr jobbet med og sånt sett har jeg jobbet mye mot dagligvarebransjen som designer også.

dezine: Ultra sier på sine websider følgende: «Handleopplevelse er viktig for Ultra-butikkene. Uforutsigbarhet og overraskende er også viktig, ikke bare på grunn av størrelse, men også på grunn av vareutvalg og væremåte. Butikkene skal være morsomme å handle i. Ikke minst skal våre yngste kunder sette stor pris på et besøk i Ultra. Derfor finner du rautende kuer og syngende apekatter i taket». Er dette bra?

knut: Det er vel gjort undersøkelser på det, som sier at foreldrene vil legge opp handleruta slik at det skal være mulig å få med seg ungene uten at de skal slå seg vrange. Hvis den rautende kua er med på å gjøre at småbarnsfamilier kommer til Ultra får vi leve med det, selv om man evt. kunne ha noen meninger om designet eller lyden etc. Det er bare en del av gamet.

dezine: Jeg så nettopp på TV at en matvarebutikk i Stockholm har etabert en skikkelig restaurant i en selve butikken og det er veldig populært.

knut: Det er nok ting som nok kommer mye mer dagligvarebransjen i Norge også. Det å tilby kokekurs i butikken, knytte bånd til kundene dine og at det skal være et inspirerende sted å være. Men for å tilby slike ting må man først ha det elementære på plass.Det er et overskuddsfenomen å være sånn i bresjen. Folk er også mer kravstore og sier raskere ifra når butikken har et høyt nivå. Det å tilby kundene noe de ikke hadde forventet, det kan jo være hyggelig ting å være med å gjøre. Jeg har masse store idéer som jeg har lyst til å få til, men jeg ser jo at ting tar jo utrolig lang tid. Man er f.eks. avhengig av et spesielt produkt med 5-6 ukers leveringstid, så har du lyst til å gjøre det NÅ. I mellomtiden må du jobbe med de premissene som du har lyst til å forandre. For de må du også ta vare på i mellomtiden for å kunne gjøre de forandringene du har lyst til senere. Jeg er litt utålmodig, vil gjerne ha ting gjort fortere enn hva som er mulig. Jeg blir sikkert flinkere til å skjønne at ting tar litt tid etterhvert, men man kan ikke slutte å være utålmodig heller…