Today a technological storm is raging of which the result is the elevation of cosmetics to God. By using new technology anyone at any time can wash the last grains of truth away in the deadly embrace of sensation. The illusions are everything the movie can hide behind.
Thomas Vinterberg/Lars von Trier

Graphic Design is a popular art and a practical art, an applied art and an ancient art. Simply put, it is the art of visualizing ideas.
Jessica Helfand

Pity the high-powered, market-driven, modern designers. They're well paid for their commercial sex, but passion eludes them.

You can continue knocking about in the postmodern hall of mirrors, winning design awards and creating warm nuclear glows around your client's brands. You can continue to spend the best, most creative years of your life massaging corporate egos and celebrating the cause of consumer capitalism.

Kalle Lasn, Adbusters

Kellogg's wanted to introduce a brand new adult-nutritious cereal into a category already too crowded with adult targeted cereals. While the cereal had great nutrition numbers, there was a bigger
opportunity to make an attitude and lifestyle promise
via the branding. The solution is a strikingly simple package that communicates the brand attributes ó health, feeling good, and ready-to-face-the-day-
energy - in an emotive way.

Duffy Design and Interactive: pakningsdesign for Kellogís Smart Start


Fonter brukt på denne siden: Superduper av Magnus Rakeng og Support av Egz/Union.
Sitat: Tibor Kalman
FIRST THINGS FIRST



I 1964 signerte en liten gruppe britiske grafiske designere et ganske radikalt dokument ved navn
FIRST THINGS FIRST som ble initiert av Ken Garland. Det var en irettesettelse til deres kolleger i bransjen som hadde glemt deres opprinnelige idealisme og mistet fokusen på det som virkelig betyr noe. Dokumentet hadde styrken av opplysende sannhet og inspirerte mange reklame og designmennesker den gang. I 1999 er dette manifestet oppdatert og omskrevet og relansert bl.a. i følgende bransjeblader: Blueprint (UK),
AIGA Journal (USA), Eye (UK), Items (Holland), Form (Tyskland) og Emigre (USA). Essensen av det originale manifestet fra 1964 var å fokusere på skillet mellom design som kommunikasjon (å gi folk nødvendig informasjon) og design som overtalelse (forsøke å få folk til å kjøpe ting). Manifestet blir selvsagt kritisert for å være naivt etc. Her er uansett en oversatt versjon:

MANIFESTET I 1999-VARIANT:
Vi, som har underskrevet, er grafiske designere, art-directors og visuelle kommunikatører som har blitt oppdratt i en verden hvor teknikkene og apparatet rundt markedsføring iherdig har blitt presentert for oss som det mest lukrative, effektive og ønskelige bruk av talenter. Mange designlærere og mentorer har promotert dette synet; markedet fortjener det. En bølge av bøker og publikasjoner forsterker det.

Oppmuntret i denne retningen har designere brukt deres talent og forestillingsevne til å selge hundekjeks, designerkaffe, diamanter, vaskemidler, hårgele, sigaretter, kredittkort, joggesko, lettøl og tunge terrengbiler. Kommersielt arbeid har alltid betalt regningen, men mange grafiske designere har nå latt dette bli definisjonen på hav grafiske designere driver med. Dette danner igjen bildet av hvordan verden generelt ser på design. Fagets tid og energi er brukt opp til å produsere behov for ting som i beste fall er unødvendige.

Mange av oss har blitt i økende grad utilfredse med dette synet på design. Designere som hengir sine krefter primært til reklame, markedsføring og merkevareutvikling støtter, og dermed bifaller et mentalt miljø så gjennomsyret av kommersiell kommunikasjon at det forandrer hvordan vanlige mennesker snakker, tenker, føler, responderer og samhandler. I en viss grad er vi alle med på å skisse opp en redusert og uoverskuelig skadelig kode for den offentlige samtale.
Man kan beskjeftige sine problemløsende evner med saker som fortjener det bedre. Uprioriterte og uløste miljømessige, økologiske, sosiale og kulturelle kriser fortjener vår oppmerksomhet. Mange kulturelle hendelser, sosiale markedskampamjer, bøker, blader, utstillinger, utdanningsverktøy, TV-programmer, filmer, veldedige saker og andre informasjonsdesign-prosjekter trenger akutt vår ekspertise og hjelp.

Vi foreslår en reversering av prioriteringer til fordel for mer nyttige, vedvarende og demokratiske former for kommunikasjon ñ en holdningsendring vekk fra produktmarkedsføring og mot utforskning og produksjon av en ny form for mening. Formålet med debatt er vagt, fokusen må øke. Forbrukersamfunnet løper uhindret; det må bli utfordret av andre perspektiver, og deriblant gjennom de visuelle språkene og ressursene innen design.

I 1964 signerte 22 visuelle kommunikatører det originale manifestet som en oppfordring til at våre evner burde brukes mer nyttig. Med den eksplosive veksten av den globale kommersielle kulturen har dette bare blitt mer aktuelt og prekært. Idag fornyer vi deres manifest og forventer at ingen flere tiår vil forsvinne uten at dette er tatt til følge.


Jonathan Barnbrook, Nick Bell, Andrew Blauvelt, Hans Bockting, Irma Bloom, Sheila Levrant de Bretteville, Max Buinsma, Siän Cook, Linda van Deursen, Chris Dixon, William Dreenttel, Gert Dumbar, Simon Esterson, Vince Frost, Ken Garland, Milton Glaser, Jessica Helfand, Steven Heller, Andrew Howard, Tibor Kalman, Jeffery Keedy, Zuzana Licko, Ellen Lupton, Katherine McCoy, Armand Mevis, J. Abbott Miller, Rick Poynor, Lucienne Roberts, Erik Spiekermann, Jan van Toorn, Teal Triggs, Rudy Vanderlans, Bob Wilkinson.

Forbrukeraktivistmagasinet
Adbusters har grafisk agitasjon 1920-2000 som tema for sitt #27, høst 1999. De diskuterer hvorvidt det er designerens rolle å bry seg politisk eller etisk. De vier stor plass i bladet til grafisk design i lys av historisk agitasjon og har en del interessante innlegg til den pågående etikkdebatten.

Danskenes filmiske kysthetsløfter i
Dogme 95 blir ofte ledd av og respektert i undring og forfjamselse. Litt søtt, litt hipt og ofte misforstått som en ensidig renhets- og enkelhetsdogme. Det er også et opprør mot det kreative borgerskap og det kreative individualistiske auteur-ego. En protest mot forutsigbarhet og godtatt dramaturgi. En kamp mot den kunstige filmens illusjon av lidenskap og kjærlighet.

neste artikkel>>