HOMO SOVETICUS

Rosa Liksom (!) er en finsk kunstner og forfatter. Hun har samlet en rekke russiske konsumentobjekter fra reiser til Sovjetunionen på 70- og 80-tallet i et web-
galleri hos finske
HEL13. Hel13 har fungert som det finske reklamebyrået Taivas sitt eksperimentelle og innholds-genererende alibi. Pekka Mustonen har fotografert objektene.

Lekeand, eske macaroni, mekanisk leke.
Mekaniske leker ble en suksess over natten når det Sovietiske romfartsprogrammet startet. Spesielt populær var en skalamodell av en Pathfinder-aktig sak som «spaserte» på månen. Ordet "robot" har forresten slavisk bakgrunn (robotat) og betyr simpelthen «å arbeide».

Det Kyrriliske alfabetet er annerledes enn det vestlige, men tallene er de samme. Det har bl.a. mange ulike s´er som gjør det vanskelig å lære. På grunn av Lenin og Bolsjevikene ble kalenderen forandret til vestlig. Etter at Lenin døde i 1924 ble det foreslått å endre restarte kalenderen for å ære ham. Men det ble ikke utført. Istedet ble noen byer omdøpt i hans navn, bl.a. ble St. Petersburg endret til Leningrad. Lenin-mausoleet ble også etablert i Moskva. I krystallsarkofagen ser Lenins balsamerte kropp uansett udødelig ut.

Kosmonauten Juri Gagarin ble brukt som et markedsføringsverktøy for å selge bøker. Bøkene hadde veldig pedagogiske korrekte tekster: «G ñ Gagarin var den første mannen i rommet.» En annen figur som trakk til seg kunder i bokhandlene var forfatteren Sergei Jesenin som begikk selvmord (som alle andre store russiske diktere), og fortsatte livet som en myte. Ansiktet var over alt; på medaljer, plakater og frimerker. Sergei var også et stort sexsymbol for unge skolejenter.

Vaskemiddel, plommejuice, kirsebærkompott og lekekatt. Sovjetiske designere brukte noe odde og rare farger i designet av konsumprodukter. Det var ikke så nøye om produktene så kommersielle ut, salget var sikret uansettÖ Det fantes egentlig ikke noen brands, bare generiske produkter. Noen varer ble gitt et spesielt «kvalitetsstempel» («Godt Sovjetisk»?) Amerikanse coladrikker var ikke tilgjengelig i Sovjetunionen før Moskva-olympiaden i 1980. Den første offisielle russiske Pepsiflasken ble høytidelig åpnet av Leonid Brezhnev. Før cola ble tilgjengelig måtte homo sovieticus leske setrupen med Baikal, den sovjetiske cola.


Grøtpakke og lekebil
. Sovjetunionen pleide å være grøtens mekka i Verden! Forbruket pr. innbygger var høyere enn noen andre land. Forbrukerne hadde et enormt utvalg av grøttyper. Grøt ble laget av alle mulige slags korn. Russiske lekebiler var litt annerledes enn de vestlige; De var lagd av skrapmetall og tre. Lekevåpen og andre kampleker som plast-tanks var veldig populære blant russiske barn.

Helt fram til 60-tallet var bilindustrien fokusert på tunge nyttelastekjøretøyer og offentlig transport. Det ble stort sett laget lastebiler, traktorer og tanks. Noen luksusbiler ble laget etter krigen, først modell Z18-118 så senere på 50-tallet kom Zim og Tshaika. Gradvis begynte produksjonen av bilen for den vanlige mann. Først ute var Pobeda (som betyr «seier»!). Stalin inspekterte denne prototypen, røkte sin pipe og sa: «Dette er ikke en seier, men sett igang å produser den likevel». Volgaer ble hovedsaklig brukt som taxier. Selv om det var plenty med taxier i de store byene som Moskva og Leningrad var det omtrent umulig å oppdrive en. Hvis man var så heldig å få fatt i en sto man uansett i fare for å bli transportert til helt feil sted. Moskvitcher og Ladaer var de første virkelige personbilene for Homo Soveticus.

Se hele galleriet på
http://www.hel13.com/13/gallery
neste artikkel>>