Marius Renberg er grafisk designer, illustratør, partner og daglig leder i Subtopia as i Oslo.



DZ:Har du noen kommentarer til disse tilfeldige visuelle representasjonene fra
antroposofi-bevegelsen?

M: M: Ingenting galt med å være en hippie. For tredve år siden! Men i dag? Våkn opp!


M: Hva er poenget her?

M: M: Slik Caustic Biomorph hadde sett ut hvis den hadde blitt laget i 1969.

M: Et klassisk Art Nouveau-snitt, inspirert av
Alphonse Mucha. Teknisk bra ser det ut til.

M: Svært lik Gradler, men klart mer Jugend, ala Wiener-tradisjonen med Gustav Klimt og hans samtidige.
M: Brody på en dårlig dag møter et eller annet, etter en usedvanlig lang natt på byen Ö

Subtopia-overskriften er satt med «Stockmarket», en font som ønsker å blande det humane fra antroposofien med digital kommersialisme. Stockmarket vil bli tilgjengelig i både eteriske og fatbastard-vekter fra den nye typefoundry molJadns293 i år 00…

DZ: Når gikk du på Steinerskolen?

M: 1972 til 1984.Hele grunnskolen og gymmen, kalt «høystadiet».

DZ: Har Steinerskolens forhold til estetikk/etikk påvirket deg som kreativ profesjonell utøver av grafisk design og illustrasjon?

M: Steinerskolen var nok den ene av de tre viktigste impulsene på meg, ved siden av familie og spesielt min farfar som var en etablert skulptør, samt alternativ populærkultur, med særlig vekt på alternative tegneserier og musikk.Kollisjonen mellom det som appellerte til meg innen disse tre områdene prøver jeg fremdeles å få til og gå i hop på en fornuftig måte. I så måte er jeg veldig glad for at vi på Steinerskolen laget våre egne skolebøker (de såkalte «silkebøkene»), hefter i ca. A4 format som hadde silkepapir mellom alle siden, slik at fargene fra de obligatoriske fettstiftene ikke skulle smitte over på de motstående sidene i bøkene. I praksis skapte dette bokarbeidet et naturlig forhold til det å lage ting. Skapelsesprossessen er noe vi alle kan delta i, det er ikke noe bare for en utvalgt gruppe mennesker.

DZ: Hva er essensen i skolen og antroposofi generelt for deg? Kan du forklare hvordan dere ble opplært i estetisk tilnærming og egenutvikling? Og spesielt opplæring i kreativitetsutvikling.

M: Jeg ser på undervisningssytemet i Steinerskolen som et mer menneskelig/humant innrettet læresystem. Ønsket er å «lokke» eleven til selv og oppdage (les: lære) materien. I tillegg vinkler man ting på en mer historiebasert måte, med både faktisk hendelser og mytologiske temaer. Byer i Belgia og nøyaktige datoer for historiske hendelser er ikke poenget, mer en innpoding av det historiske hele som en ressurs man kan benytte som en mental ressonansebunn senere i livet. Alt dette høres jo litt floskelaktig ut, og i tillegg er vel mye av dette ikke særlig annerledes enn i vanlige norske skoler idag. Steinerskolen var bare mye tidligere ute, og har vel fremdeles et mer reflektert syn på de pedagogiske prinsippene de bruker, som jo blir sett i lys av den antroposofiske tankegangen. På godt og vondt, tror jeg, at det er vanskelig å se for seg det moderne norske (nordeuropeiske?) skolesytem slik det fremstår i dag uten den impulsen som Rudolf Steiner og Steinerskolen har hatt. Selvsagt direkte gjennom Steinerskolenes pedagogiske opplegg, men også som en av mange underliggende kulturelle impulser i de omveltningene som 60-tallet medførte. Det siste kanskje i størst grad gjennom de Teosofiske tankene som har ligget i bunnen av så mye av de strømningen som vi dag definerer som «new age». Tankegods som i realiteten nå må nesten kunne kalles allemannseie i dagens samfunn.

DZ: Har antroposofien noe relevant å tilføre reklame-og designbransjen idag?

M: Innen design, og da særlig arkitektur, vil det vel bli hevdet at man allerede har gjort mye, men innen reklame? Kanskje som langsiktig utviklingsmetodikk. Antroposofer generelt er vel neppe særlig interest i å assosieres med reklame. I så måte blir det interesant å se hvordan kommunikasjonen med verden utenfor de engere kretser vil bli taklet i fremtiden, med mediestøyen som bare øker og øker. En aktiv stillhet er kanskje et aktuelt alternativ?

DZ: Er integrasjon mellom estetikk og etikk sjelden vare i våre bransjers stilsurfer-og mest-mulig-profitt-for-aksjeeiere-hverdag?

M: Ja.

DZ: Er antroposofien og steinerpedagogikkens tilhengere teknologifiendtlige og naive naturelskere?

M: Ja. Kanske med god grunn? I likhet med mange andre sarte barnesinn, ble mitt liv totalforandret av STAR WARS når den kom i 1977. Jeg var på premieren i Colosseum kino. Jeg forsto at dette måtte jeg bare få med meg. Kampen var tapt fra det øyeblikket den skråstilte typografien svevet gjennom rommet i begynnelsen av filmen (Rekk meg et lommetørkle, sniff)Ö Ikke lenge etter mottok min mor et brev fra Steinerskolen, hvor man ba instendig om at foreldrene ikke skulle la sine små avleggere bli utsatt for denne «farlige» filmen... vel, innen dette tidspunktet hadde jeg sett filmen i hverfall fire ganger! I ettertid har jeg lurt litt på hva de egentlig var redde for.Var det all skytingen og «volden», eller hele det new-age lignende tankegodset?

DZ: Hvorfor finnes det ikke «vått-i-vått »-websider?

M: God idé! Det nærmeste jeg egentlig kan tenke meg dette utrykket i mykvaresammenheng er det nye «farge-blending-toolet» i Illustrator 8. Hadde det vært mulig å få laget et interaktivt sted på nettet hvor et slikt verktøy lå tilgjengelig?

DZ: Jeg syns jeg kan se et klart forhold mellom arkitektur, fargeteori og grafisk uttrykk. Kan du si noe om forholdet til antroposofiens forhold til Goethes fargelære og Rudolf Steiners egne faktiske arkitektoniske arbeid?

M: Dette er en veldig stor materie og er ikke egentlig noe som blir tatt opp direkte på Steinerskolen, selv om geometri som fag er veldig viktig i lærerplanen. Det er først hvis man ønsker å gå videre på de seminarene som finnes at man går løs på denne materien på et mer direkte vis. Subliminalt så ligger mye av tankegodset om disse temaene innbakt som en del av undervisningen i skolen. Enkelt sagt dreier det seg om et holistisk (helhetlig) system som binder alt fra form, farge, musikk, natur, geografi og solsystemet sammen på en ganske besnærende måte. De visuelle formene som danner grunnlaget bygger i stor grad på former i naturen, men på en mer grovt tilhugget måte, enn det stilistiske raffinementet som man ser i fransk Art Nouveau. På en måte minner det litt om de visuelle framstillingene vi nå kjenner av fraktaler.
Ett PS til Steinerinspirert form er DORNACH i Sveits. Dette er antroposofiens mekka. På en høyde i landskapet ligger bygningen Goetheanum omringet av en rekke andre mindre bygg, alle med svært særpregede utseende. Stilen ble av Steiners samtidige tilhengere kalt Spirituell funksjonalisme. Formmessig er det i grunnen bare Barcelonas GAUDI som ligner. Begge har formspråk som springer ut av naturformer, som så kolliderer med funksjonalismen og overlever! Her ligger mye upløyd mark. Jens Bjørneboe bemerket forøvrig, etter å ha besøkt Dornach, at han sjelden hadde sett så mange syklige fysiognomier samlet på et sted. Etter å ha besøkt stedet selv kan jeg forstå ham. Bleke eteriske mennesker som ser ut som de trenger en biff og ett godt knull. Vel, Dornach har en utmerket vegetarisk restaurant, hvor maten danderes i geometriske former på tallerkenen. Nouvelle Cuisine før begrepet ble oppfunnet! Enda et felt hvor antroposofien lå i forkant?
Når det gjelder typografi er Robert Bringhursts bok «The Elements of Typographic Style» (andre utgave, den som er ute nå), interessant da den tar for seg deler av dette temaet ved å vise sammenhengen mellom typografi, geometri, side-proporsjoner og intervallene man finner innen musikken.

DZ: Vet du noe om Steiners virke som leder for frimurerordenen ISIS?

M: Nei, men hans forhold til Teosofisk selskap er velkjent.
Avslutningsvis vil jeg bare si at det er viktig å se på Rudolf Steiner som udogmatisk. Hans viktigste budskap er egentlig at man må tenke selv. I så måte tenker jeg desverre ofte på Monty Phytons Life of Brian, i den scenen hvor Brian roper ut til folket: «Dere må tenke selv!» og folkemengden roper tilbake: «vi må tenke selv!» osv.
Rudolf Steiner var opptatt av at han ikke skulle bli glorifisert etter sin død. Det gikk ikke så bra, det ser man i Dornach, hvor man ved «hellige» anledninger kan få skue Steiners dødsmaske bak bleke slør. At avstøpningen av hans døde ansikt ble gjort mot hans vilje, sier vel sitt om trosbehovet til en del av de som befant seg i hans miljø når han døde i 1924. Det er som kjent, få ting som er mer slitsomt enn frelste folk, uansetttrosform.

neste artikkel>>