|  
                   
                  illustrasjon 
                  og håndskrift: Ane Aurora Vestby  
                Steinerskolen 
                  er påpasselige slik at ikke ting «sklir» ut 
                  når barna skal tegne fugl. En fugl skal ikke se ut som 
                  bokstaven M! En fugl skal ha skikkelige vinger, stor mage, den 
                  skal være kraftig og fin og se sunn ut! 
                   
                     
                   
                  Hvorfor er ikke antroposofisk typografi 
                  eller etisk estetikk noe særlig på dagsorden? Kanskje 
                  fordi de fleste ikke vet at det eksisterer? Den kommersielle 
                  hverdag fører ikke kosmetikkprodukter fra Weleda, 
                  fettstifter fra Stockmar eller leker fra Waldorf. 
                  Typografiske røtter (eller mycorrhiza :-) kan 
                  trekkes tilbake til pre-modernistiske stiler fra forrige århundreskiftet 
                  som Arts and Crafts, Art Nouveau og (særlig 
                  Tysk) Ekspresjonisme. Arts and Crafts oppsto i England som 
                  en bevegelse for en alternartiv estetikk basert på kvalitetshåndverk 
                  og som var inspirert av middelalder og gotisk arkitektur Arts 
                  and Crafts med William Morris i spissen var en protest 
                  mot de dehumaniserende effektene av Victoriansk industrialisme. 
                  For fordypning om dette anbefales boken Typology, Type Design 
                  from the Victorian Era av Steven Heller og Louise 
                  Fili (ISBN 0-8118-2308-3) og Robert Bringhursts The Elements 
                  of Typographic Style, andre utgave. 
                   
                  Noen linker: 
                  Sagittar 
                  Peter 
                  von Zezschwitz 
                  Waldorf 
                  Toys 
                  www.gottfried.no 
                  www.info3.de/aktuell899b.html 
                  www.antropos.pp.se/fontdesign.htm 
                  www.eks.se/expo11 
                  www.goetheanum.ch 
                  www.antroposofi.com 
                  www.anthrosophy.net 
                  www.themystica.com 
                   
                   
               | 
					
                   
                   
                  MYCORRHIZA 
                  ETERISKE ORGANISMER 
                  I Dagens Næringsliv 8. november 
                  1999 uttaler Unilevers styreformann og daglig leder Antony Burgmans 
                  at utviklingen innen bioteknologien er en stor fordel for forbrukerne. 
                  Unilever er Europas største selskap innen forbruksvarer 
                  og har få motforerstillinger mot matvarer med genmodifisert 
                  innhold. Flere av Unilevers produkter inneholder allerede genmodifisert 
                  mat. Burgmans sier videre at det er en selvfølge at de 
                  som utvikler et organisk produkt skal ha patentrettigheter på 
                  det. 
                   
                  I den biologiske vitenskapen har levende organismer forlengst 
                  forlatt statusen av ureduserbar frittstående eksistens 
                  til fordel for en samling av gener og genprodukter. I kontrast 
                  til de avanserte bioteknologiske og de kommersielle interesser 
                  er det fremdeles mennesker som fremholder at hele planeten blir 
                  plyndret for gener og biologiske produkter som kan bli patentert 
                  og brukt for økonomisk vinning. Liv blir omgjort til 
                  varer og forvandlet til penger også uten tanke på 
                  organisme- og miljøforstyrrelser. Mennesket er blitt 
                  suksessfull hersker og regissør over vår egen og 
                  naturens fremtidige utvikling. Det er ikke hverdagssyssel for 
                  den jevne forbruker å kjempe for bevarelsen av egenverdien 
                  til det organiske i form av artene og naturens organiske helhet. 
                  Samspillet mellom det organiske og det ikke-organiske er tydeligvis 
                  ingen selvfølge. 
                   
                  Det historiske funksjonelle biologiske synet fundert hos Darwin 
                  er at organismene er samlinger av karakterer, f.eks. hjerte, 
                  lemmer, øyne, blomster, røttter og blader. Hver 
                  av disse delene eksisterer for å sørge for den 
                  helhetlige organismens eksistens. Darwin mente at årsakene 
                  til variasjonene som oppstår er tilfeldig arv og det naturlige 
                  utvalg i den sterkestes overlevelse. Biologer har imidlertid 
                  etterhvert forstått at gener ikke kan forklare organismer 
                  alene, og at at helheten er mer enn summen av delene. For eksempel 
                  har det vært vanlig å se på trær som 
                  individuelle enheter som konkurrere med hverandre i Darwinistisk 
                  ånd. Men det viser seg at nettverket av sopp (Mycorrhiza) 
                  i jordsmonnet i en skog som symbiotisk binder sammen de fleste 
                  røtter i økosystemet til en gitt skog. Trærne 
                  deler den tilgjengeligenæringen. Trær som befinner 
                  seg mye i sol og dermed har høy fotosyntese-produksjon 
                  sender via mycorrhiza-nettverket karbon til trær som lever 
                  mest i skyggen og dermed ikke har mulighet for nødvendig 
                  fotosyntese.  
                  Vitenskapelig forklart pleier man å kalle denne typer 
                  kollektive fenomener felt. et felt er et område som er 
                  organisert i tid og rom. I dette eksempelet er det fellesskapet 
                  av mycorrhiza og trær som er organisert og besitter en 
                  dynamisk eiendommelighet idet den påvirkes og tilpasses 
                  forholdene feltet lever under. Ikke bare økologiske fellesskap 
                  kan bli beskrevet som felt, organismer i seg selv er områder 
                  avhengig av tid, rom og system. Den menneskelige organisme kan 
                  slik beskrives som et økosystem med alle individuelle 
                  deler, organene, i intim kontakt med hverandre og som danner 
                  en helhet som kan kalles et felt. 
                  Anthropos betyr humanisme og sofia betyr visdom. Er det bare 
                  denne spalte som først nå forsto at Jostein Gaarders 
                  navnevalg i Sofies Verden ikke var tilfeldig? Eller lider jeg 
                  bare av Kryptomnesi? Jeg har ikke leste nevnte bok (men har 
                  examen philosoficum:-). 
                  Jeg tror dezine-skribenten trenger hjelp av folk som har litt 
                  mer førstehåndskjennskap enn halv-fortrengte minner 
                  om militant skjønnskrift-tvang fra en normert barneskole 
                  med statskristen formålsparagraf.>> 
                Flere 
                  kilder til fordypning: «Jakten på en indre Gud, 
                  New age som relgionsform og samfunnsimpuls» av Audhild 
                  Skoglund for en god, lettlest, morsom, fordomsfri, men også 
                  kritisk oppsumering av dette fenomenet. Cappelen forlag 1999. 
               |