illustrasjon
og håndskrift: Ane Aurora Vestby
Steinerskolen
er påpasselige slik at ikke ting «sklir» ut
når barna skal tegne fugl. En fugl skal ikke se ut som
bokstaven M! En fugl skal ha skikkelige vinger, stor mage, den
skal være kraftig og fin og se sunn ut!
Hvorfor er ikke antroposofisk typografi
eller etisk estetikk noe særlig på dagsorden? Kanskje
fordi de fleste ikke vet at det eksisterer? Den kommersielle
hverdag fører ikke kosmetikkprodukter fra Weleda,
fettstifter fra Stockmar eller leker fra Waldorf.
Typografiske røtter (eller mycorrhiza :-) kan
trekkes tilbake til pre-modernistiske stiler fra forrige århundreskiftet
som Arts and Crafts, Art Nouveau og (særlig
Tysk) Ekspresjonisme. Arts and Crafts oppsto i England som
en bevegelse for en alternartiv estetikk basert på kvalitetshåndverk
og som var inspirert av middelalder og gotisk arkitektur Arts
and Crafts med William Morris i spissen var en protest
mot de dehumaniserende effektene av Victoriansk industrialisme.
For fordypning om dette anbefales boken Typology, Type Design
from the Victorian Era av Steven Heller og Louise
Fili (ISBN 0-8118-2308-3) og Robert Bringhursts The Elements
of Typographic Style, andre utgave.
Noen linker:
Sagittar
Peter
von Zezschwitz
Waldorf
Toys
www.gottfried.no
www.info3.de/aktuell899b.html
www.antropos.pp.se/fontdesign.htm
www.eks.se/expo11
www.goetheanum.ch
www.antroposofi.com
www.anthrosophy.net
www.themystica.com
|
MYCORRHIZA
ETERISKE ORGANISMER
I Dagens Næringsliv 8. november
1999 uttaler Unilevers styreformann og daglig leder Antony Burgmans
at utviklingen innen bioteknologien er en stor fordel for forbrukerne.
Unilever er Europas største selskap innen forbruksvarer
og har få motforerstillinger mot matvarer med genmodifisert
innhold. Flere av Unilevers produkter inneholder allerede genmodifisert
mat. Burgmans sier videre at det er en selvfølge at de
som utvikler et organisk produkt skal ha patentrettigheter på
det.
I den biologiske vitenskapen har levende organismer forlengst
forlatt statusen av ureduserbar frittstående eksistens
til fordel for en samling av gener og genprodukter. I kontrast
til de avanserte bioteknologiske og de kommersielle interesser
er det fremdeles mennesker som fremholder at hele planeten blir
plyndret for gener og biologiske produkter som kan bli patentert
og brukt for økonomisk vinning. Liv blir omgjort til
varer og forvandlet til penger også uten tanke på
organisme- og miljøforstyrrelser. Mennesket er blitt
suksessfull hersker og regissør over vår egen og
naturens fremtidige utvikling. Det er ikke hverdagssyssel for
den jevne forbruker å kjempe for bevarelsen av egenverdien
til det organiske i form av artene og naturens organiske helhet.
Samspillet mellom det organiske og det ikke-organiske er tydeligvis
ingen selvfølge.
Det historiske funksjonelle biologiske synet fundert hos Darwin
er at organismene er samlinger av karakterer, f.eks. hjerte,
lemmer, øyne, blomster, røttter og blader. Hver
av disse delene eksisterer for å sørge for den
helhetlige organismens eksistens. Darwin mente at årsakene
til variasjonene som oppstår er tilfeldig arv og det naturlige
utvalg i den sterkestes overlevelse. Biologer har imidlertid
etterhvert forstått at gener ikke kan forklare organismer
alene, og at at helheten er mer enn summen av delene. For eksempel
har det vært vanlig å se på trær som
individuelle enheter som konkurrere med hverandre i Darwinistisk
ånd. Men det viser seg at nettverket av sopp (Mycorrhiza)
i jordsmonnet i en skog som symbiotisk binder sammen de fleste
røtter i økosystemet til en gitt skog. Trærne
deler den tilgjengeligenæringen. Trær som befinner
seg mye i sol og dermed har høy fotosyntese-produksjon
sender via mycorrhiza-nettverket karbon til trær som lever
mest i skyggen og dermed ikke har mulighet for nødvendig
fotosyntese.
Vitenskapelig forklart pleier man å kalle denne typer
kollektive fenomener felt. et felt er et område som er
organisert i tid og rom. I dette eksempelet er det fellesskapet
av mycorrhiza og trær som er organisert og besitter en
dynamisk eiendommelighet idet den påvirkes og tilpasses
forholdene feltet lever under. Ikke bare økologiske fellesskap
kan bli beskrevet som felt, organismer i seg selv er områder
avhengig av tid, rom og system. Den menneskelige organisme kan
slik beskrives som et økosystem med alle individuelle
deler, organene, i intim kontakt med hverandre og som danner
en helhet som kan kalles et felt.
Anthropos betyr humanisme og sofia betyr visdom. Er det bare
denne spalte som først nå forsto at Jostein Gaarders
navnevalg i Sofies Verden ikke var tilfeldig? Eller lider jeg
bare av Kryptomnesi? Jeg har ikke leste nevnte bok (men har
examen philosoficum:-).
Jeg tror dezine-skribenten trenger hjelp av folk som har litt
mer førstehåndskjennskap enn halv-fortrengte minner
om militant skjønnskrift-tvang fra en normert barneskole
med statskristen formålsparagraf.>>
Flere
kilder til fordypning: «Jakten på en indre Gud,
New age som relgionsform og samfunnsimpuls» av Audhild
Skoglund for en god, lettlest, morsom, fordomsfri, men også
kritisk oppsumering av dette fenomenet. Cappelen forlag 1999.
|